Medical Management

הרפורמה במכשירי שיקום וניידות נכנסה לתוקף, קופות החולים נערכות

בהתאם להחלטת משרד הבריאות האחריות לאספקת מכשירי שיקום וניידות עוברת ממשרד הבריאות לקופות החולים החל מ-1 לאפריל 2024.

משרד הבריאות מעדכן על כניסתה לתוקף של הרפורמה במכשירי השיקום והניידות, שמעבירה את האחריות על אספקת מכשירי השיקום והניידות מהמשרד לקופות החולים. כניסת הרפורמה לתוקף נעשית בהתאם להחלטת הממשלה ולצו ביטוח בריאות ממלכתי ולאחר שהתקיימו דיונים מעמיקים במטרה לבחון כיצד ניתן לשפר את השירות למבוטחים הזקוקים למכשירי שיקום וניידות.

העברת השירות לקופות החולים, כפי שניתן בכל תחום אחר ברפואה, תבטיח רצף טיפולי במסגרת הטיפול הרפואי השוטף, כאשר מי שיפנו לקופת החולים לקבלת מכשירים יטופלו על ידי הגורמים המקצועיים בקופה, זאת ללא צורך במעורבות של משרד הבריאות בקבלת ההחלטות ובאספקת המכשיר.

העברת האחריות תתבצע בשתי פעימות:
בפעימה הראשונה תועבר האחריות לאספקת המכשירים המפורטים לקופות החולים, ומטופלים הזקוקים למכשירים יוכלו לפנות לקופת החולים על מנת לקבלם, זאת בהתאם לאמות המידה לזכאות הקבועות בנהלי משרד הבריאות.
• מכשירי ניידות: כסאות גלגלים ידניים וטיולונים, כסאות גלגלים לשירותים ורחצה לרבות מתקני רחצה לילדים, מיטות רפואיות ביתיות, מנופים להעברת מטופלים, כריות ומערכות ישיבה (אינסרטים) לכיסא גלגלים, הליכונים, עמידונים, מזרנים להפחתת הסיכון לפצעי לחץ ועמידונים.
• מכשירי שיקום: תותבות עיניים ופנים, תותבות חיצונים כגון אף ואוזן, תותבות שד, עדשות מגע מיוחדות ומשקפיים מיוחדים לילדים עד גיל 18.

הפעימה השנייה תתבצע ב-1.10.2024 ותכלול מכשירים נוספים, כמפורט בצו להעברת השירותים.

שר הבריאות אוריאל בוסו, אמר לקראת כניסת הרפורמה לתוקף כי: “הרפורמה במכשירי השיקום והניידות נכנסת לתוקף לאחר בחינה מאומצת בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים ועבודת מטה מעמיקה, וכחלק משורת צעדים שאנו נוקטים לחיזוק מערך השיקום. כיום חלק מהזכאים לא מממשים את הזכאות שלהם בשל קושי רגולטורי וישנה חשיבות גדולה לוודא שניתן לכולם מענה מיטבי וראוי. הרפורמה היא חלק מהאסטרטגיה של משרד הבריאות לייעל את השירות הניתן לאזרחים, תוך שמירה הדוקה על בריאות הציבור. אנו מחויבים להביא לשיפור זמינות השירותים והתהליכים הלוגיסטיים המלווים את התהליך וצמצום הנטל הביורוקרטי על המבוטחים. המהלך מלווה בתוספת תקציבית משמעותית, בהבטחת הסטנדרטים הקיימים כיום ובמיקוד תפקידו של משרד הבריאות כרגולטור שיאפשר מעקב מקצועי ובקרה מיטבית על מיצוי זכויות המבוטחים. המשרד יבחן את יישום הרפורמה תוך כדי תנועה על מנת להבטיח את הצלחתה ואת יעילותה עבור הציבור”.

ד”ר ירון סחר, מנהל אגף השיקום במשרד הבריאות, מוסיף: “אנו רואים חשיבות רבה ברפורמה הנוכחית, שתעביר את האחריות לקופות החולים ותייצר אחידות בין אספקת מכשירי השיקום והניידות לבין שאר הטיפולים והשירותים שניתנים בקהילה. בנוסף, נועדה הרפורמה להפחית בירוקרטיה, להקל על המבוטחים במימוש זכאותם, לשפר את השירות הניתן באמצעות קופות החולים ולחזק את תפקידו של משרד הבריאות כרגולטור, מקדם מדיניות בתחום ואחראי על הפיקוח והבקרה של השירות”.

 

דוברות קופת חולים כללית מסרה כי הקופה ערוכה ליישומה של הרפורמה במכשירי שיקום וניידות החל מה-1.4, ממועד זה כללית תהיה אחראית לאספקת מכשירי שיקום וניידות למטופלים בהתאם לזכאות הקבועה בנהלי משרד הבריאות. בשלב הראשון של הרפורמה, כללית תהיה אחראית לאספקת מכשירי ניידות בהם: כסאות גלגלים, טיולונים, הליכונים, מיטות חשמליות, מנופים ביתיים, מערכות רחצה ועוד וכן , על אספקת מכשירי שיקום בהם: עזרי ראיה לילדים, משקפיים מיוחדים לילדים, תותבות עיניים, תותבות (עדשות) סקראליות, תותבות פנים, תותבות שד.

למכשיר ניידות נדרשת המלצת גורם מקצועי פיזיותרפיסט או מרפא בעיסוק. למכשיר שיקום נדרשת המלצה והפניה של רופא הרלוונטי (רופא עיניים, א.א.ג , כירורג, רופא משפחה). כללית הנדסה רפואית, חברה בת של כללית, תנהל ותטפל בכל השלבים הנוגעים לביצוע ההזמנה והאספקה של מכשירי הניידות והשיקום.

אלי כהן, מנכ”ל כללית אומר לרגל השינוי כי ״בחודשים האחרונים השלמנו את ההיערכות ליישומה של הרפורמה. הקמנו בחטיבת הקהילה מערך שלם אשר כולל מוקד שירות ייעודי שתפקידו לטפל ולרכז את פניות המטופלים וללוותם בכל שלב בתהליך – מרגע אישור הבקשה ועד לאספקת המכשיר בבית. פעלנו לפישוט תהליכים ולקיצור זמני המענה והאספקה. הובלת מהלכים אלה ונוספים נועדו להבטיח שירות זמין ויעיל כך שלמטופלים שלנו תהיה כתובת אחת לקבלת המכשיר, לתיקונים, לשירות ולאחזקה השוטפת. אנו מחויבים להצלחת הרפורמה ולשיפור משמעותי בשירות הניתן לאלה הזקוקים למכשירי שיקום וניידות”.

משה שדה, מנכ”ל כללית הנדסה, מסר בעקבות כניסת הרפורמה לתוקף כי “אנו מביאים ניסיון רב שנים באספקת ובתחזוקת מכשירי שיקום וניידות. ניסיון זה יבטיח ניהול מהיר, פשוט ויעיל של התהליך. נפעל לזמני אספקה מהירים והרחבת היצע המכשירים שעומדים לבחירת המטופלים. עם קבלת האישור לבקשה המטופל יופנה למרכז שירות לקוחות ייעודי שהקמנו כדי לנהל ולרכז כל שלב בתהליך החל מהאספקה, ההדרכה האחזקה וכלה
בתיקונים, ככלל שידרשו”.

למידע מלא באתר כללית

 

גם קופת חולים מכבי החלה ביישום רפורמת מכשירי שיקום וניידות, והחלה באספקת מכשירי שיקום וניידות – מכיסאות גלגלים ועד למנופים חשמליים, זאת בהתאם לכניסתה לתוקף של רפורמת משרד הבריאות בנושא שתבוצע בכמה שלבים.

לפי הודעת הקופה, למעלה משנה שנערכים במכבי לכניסת הרפורמה, אשר מעבירה לקופות החולים את האחריות לאספקת מכשירי שיקום וניידות. כל הצוותים מחטיבות המטה והמחוזות נערכו להקמת שירות חוצה ארגון, יעיל ומתקדם, ע”י פיתוח מערכות מידע מותאמות, החתמת ספקי שרות איכותיים והדרכת כל הצוותים. בהתאם לרפורמה, מכבי תספק לחבריה בעלי מגבלה או נכות קבועים, אביזרי שיקום וניידות ותהיה אחראית אחראים לבצע את כל שלבי התהליך – משלב ההערכה עד לקבלת האביזר המתאים ביותר.

מנכ”לית מכבי שירותי בריאות סיגל דדון-לוי מסרה כי “מכבי ערוכה מזה זמן רב ליישום הרפורמה לרווחת כ-2.7 מיליון חבריה מדן ועד אילת. חבר מכבי שפונה, פוגש מעטפת שירות מקצועית ורציפה, לצד הליך בקשה פשוט וידידותי, וסטנרדט גבוה בשירות שניתן. אין ספק כי מכבי תוביל גם בנושא חשוב זה״.

מידע נוסף ניתן לקרוא באתר מכבי שירותי בריאות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה