Medical Technology

מהפכה ביעילות האנרגטית: מדוע בתי חולים ובתי אבות זקוקים למערכות עצמאיות לייצור אנרגיה – מאמר אורח מאת ירון גלבוע, מנכ”ל טורבוג’ן

בשנים האחרונות, בתי חולים ברחבי העולם הופכים מודעים יותר ויותר לצורך בשיפור יעילות האנרגטית. המכשירים החשמליים המשמשים לחימום מטופלים, חימום מים, קירור ומיזוג אוויר, מערכות תומכות, חדרי ניתוח וכן קירור הדגימות וחשמל למכשירי ניטור וטיפול דורשים כמות רבה של אנרגיה.

צרכני אנרגיה כה רבים דורשים חשיבה מחודשת וניהול אנרגטי לשיפור הביצועים האנרגטיים. מחקרים הראו שצריכת האנרגיה של בתי חולים יכולה להוות אחוז ניכר מעלויות התפעול הכוללות שלהם. בתי חולים יכולים להפחית בזבוז אנרגיה ולשפר את יעילות האנרגיה על ידי שדרוג מערכות אנרגיה מיושנות, שימוש במערכות תאורה ומערכות HVAC חסכוניות באנרגיה, וייעול פעולת הציוד הרפואי. השימוש ביצור אנרגיה מקומי משולב של חשמל וחום  (CHP) בבתי חולים  מביא פתרון חדשני לאתגרים אלו.

מהן המערכות ליצור חשמל וחום משולבים? (CHP)

החשמל והחום שאנו משתמשים בהם נוצרים באופן מסורתי בשני תהליכים נפרדים בשני מקומות נפרדים – חשמל בתחנת כוח וחום בדוד המופעל על סולר או גז.

עם זאת, “ייצור מופרד” זה, כידוע, מאבד כמחצית מתצרוכת האנרגיה של תחנת הכוח בצורת חום לאטמוספירה בנוסף לאיבוד אנרגיה במערכת הולכת החשמל. בזבוז אנרגיה זה רחוק מלהיות אידיאלי.

פתרון של קוגנרציה, כלומר שילוב של חום וכוח משולב (CHP) משמש במקומות שבהם נדרשים חשמל וחום בו-זמנית. החום מופק מתהליך ייצור החשמל, ומשתמשים בו במקביל לחשמל במקום ש”יפלט לאטמוספירה ללא שימוש”.

העיקרון של CHP הוא פשוט: מנוע  בוכנה או טורבינה המונעים על דיזל או גז מניעים גנרטור חשמלי, ומייצרים את הכוח החשמלי הנדרש. במקביל, חום מוחזר מארבעה מקורות: קירור המנוע, , מצנן אוויר / מים המורכב על מערכת גזי הפליטה.

בסך הכל, קוגנרציה יכולה בדרך כלל לשחזר עד 90% אחוז מהחום המופק, וחום זה מועבר לרשת צינורות החימום באמצעות מחליפי חום.

בנוסף לשימוש בחום מוחזר, קוגנרציה מתוכננת ומיושמת היטב גם טובה לסביבה, שכן היא צורכת פחות אנרגיה ומשחררת רמות נמוכות יותר של פליטות לאטמוספירה, במיוחד אם נעשה שימוש במנועי גז  ובעתיד מימן יעילים ביותר.

החיסכון באנרגיה הוא דרמטי. עבור אותו ייצור של חשמל וחום, ניתן לחסוך עד כ 30 אחוז מהאנרגיה באמצעות קוגנרציה בהשוואה למצב הנוכחי.

על ידי התקנת מערכות CHP, בתי חולים יכולים לחסוך משמעותית בעלויות ולנתב אותן חזרה להשקעה בטיפול בחולים.

גם בתי אבות , הדומים באופיים לבתי חולים , המטפלים באנשים הדורשים לעיתים רבות טיפול רפואי רציף יכולים להיעזר רבות במערכות הקוגנרציה, המציעות פתרון חדשני ובר קיימא להתייעלות אנרגטית.

בתי אבות, שבהם מתגוררות אוכלוסיות חלשות פיזית, דורשים אנרגיה רבה כדי לשמור על סביבה נוחה ובטוחה. חימום וקירור, מתקני כביסה, תאורה וציוד רפואי הם רק כמה דוגמאות לדרישות האנרגיה הגבוהות בהם. מדובר בעלויות אנרגיה, שיכולות להצטבר במהירות במקומות בהם התקציב מוגבל.

מערכות CHP מייצרות חשמל ואנרגיה תרמית ממקור חיצוני וירוק ומפחיתות משמעותית את צריכת האנרגיה ועלויות התפעול. גם כאן, המשמעות המיידית היא הקצאת משאבים רבים יותר לטובת הדיירים.

בנוסף ליתרונות הכספיים והסביבתיים, מערכת CHP יכולה גם לשפר את האמינות ברציפות אספקת החשמל במהלך הפסקות חשמל או מקרי חירום. בתי אבות פגיעים במיוחד בזמנים אלו, ומקור אנרגיה אמין יכול לספק תחושת בטיחות ויציבות לדיירים ולצוות.

לסיכום, השימוש בתוכניות CHP Partnership בבתי חולים ובתי אבות מייצג פתרון בעל חשיבה קדימה שיכול לשפר את היעילות, העלות-תועלת והקיימות הסביבתית של תפעול בתי החולים ובתי האבות. יש לתעדף את היישום של תוכניות אלה כדי להבטיח שבתי חולים ובתי האבות יוכלו להמשיך לספק את הטיפול המיטבי  למטופלים ולדיירים ובו זמנית לאמץ עתיד בר-קיימא.

הכותב הוא מנכל טורבוג’ן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה