Melanoma & BCC

טיפול במעכבי BRAF/MEK כנגד מלנומה עשוי להוביל לקוליטיס חמורה (Aliment Pharmacol Ther)

במאמר שפורסם בכתב העת Alimentary & Pharmacology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול במעכבי BRAF/MEK עלול להוביל להתפתחות קוליטיס חמורה עם כיבים במעי גס ימני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עיכוב משולב של BRAF ו-MEK מהווה את הטיפול הסטנדרטי בחולים עם מלנומה גרורתית עם מוטציית V600E/K BRAF. כעת הם ביקשו לדווח על הסיכון לקוליטיס משנית לשימוש במעכבי BRAF ו-MEK.

לצורך המחקר התמקדו החוקרים בחולים עם אבחנה של מלנומה, אשר טופלו במעכבי BRAF ו-MEK, עם אבחנה של קוליטיס שהובילה לאשפוז בבית חולים. הם בחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות וכן השלימו הערכה של דגימות ביופסיה בבדיקות אנדוסקופיות ודגימות פתולוגיות לאחר ניתוח כריתת מעי גס.

בתקופה שבין ינואר 2021 ועד מרץ 2022 זוהו תשע נשים וגבר אחד, בגילאי 50-90 שנים. תשעה חולים טופלו ב-Encorafenib וחולה אחד טופל ב-Binimetinib; חולה אחד טופל במשלב Dabrafenib עם Trametinib.

התסמינים העיקריים של קוליטיס משנית לטיפול האונקולוגי כללו שלשול, המטוכזיה, כאבי בטן וחסימת מעי. בדיקות דם כללו הדגימו אנמיה, עליה ב-CRP וירידה בריכוז אלבומין במרבית החולים. בכל החולים הייתה עדות לכיבים במעי גס ימני עם היצרות (2 מבין 10 חולים) או ללא היצרות (8 מבין 10 חולים) של המסתם האיליו-צקאלי וב-4 חולים הייתה עדות לכיבים דיסטאלית למעי גס ימני. ממצאים היסטופתולוגיים הצביעו על איסכמיה ודלקת קלה.

החוקרים מדווחים כי 9 מבין 10 חולים הפסיקו את הטיפול במעכבי BRAF/MEK. מבין אלו, בארבעה חולים חודש הטיפול התרופתי, עם עדות להישנות חמורה של אירועי שלשול בשלושה מהחולים.

שני חולים נדרשו לניתוח ועברו כריתת מעי גס. חולה אחד הלך לעולמו עקב התהליך הדלקתי במערכת העיכול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון לקוליטיס חמורה וכיבים במעי גס ימני משנית לטיפול במעכבי BRAF/MEK בחולים עם מלנומה.

Aliment Pharmacol Ther. 2023;57(7):792-799

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה