Melanoma & BCC

תוספי ויטמין D עשויים לשפר תגובה לטיפול אימונותרפי בחולים עם מלנומה מתקדמת (Cancer)

בחולים עם מלנומה עם רמות תקינות של ויטמין D או באלו שנטלו תוספי ויטמין D תועדו שיעורי תגובה גבוהים יותר לטיפול אימונותרפי, בהשוואה לחולים עם רמות ויטמין D נמוכות אשר לא נטלו תוספי ויטמין D, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Cancer.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כשליש מהתושבים בארצות הברית סובלים מחסר ויטמין D, עם שיעורים המגיעים ל-90% בחלק מהאוכלוסיות ברחבי העולם, דוגמת צפון אירופה, אזורים במזרח התיכון או אסיה. קלציטריול, הצורה הפעילה של ויטמין D, פועל כגורם שעתוק לגנים רבים וויטמין D3 עשוי להשפיע על פעילות תרופות כנגד PD-1 בחולים עם מחלות ממאירות.

במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים את התועלת של טיפול המכוון כנגד PD-1 על-פי רמות ויטמין D בדם בקרב 200 חולים עם מלנומה מתקדמת מקומית, לא-נתיחה, או גרורתית. החולים טופלו ב-Nivolumab (אופדיבו) או Pembrolizumab (קיטרודה) כקו טיפול ראשון כנגד מלנומה.

בחולים עם רמות ויטמין D תקינות בתחילת הדרך או רמות תקינות שהושגו בעקבות נטילת תוספי ויטמין D שיעורי התגובה לטיפול אימונותרפי עמדו על 56%, זאת בהשוואה לשיעורי תגובה של 36.2% בקרב אלו עם רמות ויטמין D נמוכות אשר לא נטלו תוספים (p=0.01). בקרב חולים עם רמות ויטמין D תקינות מלכתחילה או בעקבות נטילת תוספי ויטמין D תועד גם משך חציון הישרדות ללא-התקדמות מחלה שהיה ארוך יותר משמעותית (11.25 חודשים לעומת 5.75 חודשים, p=0.03).

החוקרים מדווחים על הבדל בחציון הישרדות כוללת לטובת החולים עם רמות ויטמין D תקינות (31.5 חודשים לעומת 27 חודשים), אך הבדל זה לא היה מובהק סטטיסטית.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים על-מנת לאשר את ממצאי המחקר הנוכחי ולהוכיח כי ניתן לשפר את תוצאות הטיפול האימונותרפי באמצעים פשוטים דוגמת תיקון חסר ויטמין D.

Cancer, Apr 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה