Melanoma & BCC

מעורבות שוליים בהיסטולוגיה עשויה לנבא הישנות מלנומת נמש ממאירה (J Am Acad Dermatol)

הגורם המנבא המשמעותי ביותר של התקדמות מלנומת נמש ממאירה (Lentigo Maligna Melanoma) הוא מעורבות שוליים בהיסטולוגיה, כאשר בחולים עם שוליים קטנים מ-3 מ”מ יש לשקול ניתוח חוזר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נמש ממאיר (Lentigo Maligna in Situ) ומלנומת נמש ממאירה (Lentigo Maligna Melanoma) הם תתי-סוגים של מלנומה המתפתחים באזורים בעור שניזוקו מהשמש, עם עליה בהיארעות עם הגיל. שני המצבים מהווים אתגר טיפולי בשל מספר גורמים, כולל מעורבות נפוצה של הראש והצוואר, גודל גדול ונטייה להישנות.

החוקרים זיהו 268 מקרים של מלנומת נמש ממאירה בין 1990 ועד 2019 בבית החולים MGH (או Massachusetts General Hospital) ואספו נתונים דמוגרפיים, מידע אודות מיקום הגידול, סיווג Clark ו-Breslow, נוכחות התכייבות, מספר מיטוזות וגורמים אחרים דוגמת מצב המחלה לאורך הזמן והתוצאות בתום המעקב.

מיקום הגידול היה לרוב באזור הראש והצוואר (76%), כאשר עוד תועדה מעורבות של גפה עליונה וכתפיים (11%), גו (9%) וגפה תחתונה וירך (4%).

ניתוח WLE (או Wide Local Excision) וניתוח כריתה בשלבים נערכו ב-88.1% ו-11.9%מהחולים, בהתאמה.

החוקרים מדווחים כי ב-54 חולים (20.1%) תועדה התקדמות מחלה, עם הישנות מקומית ב-36 חולים (13.4%) והתפתחות גרורות והישנות מקומית בשבעה חולים (2.6%).

מעורבות השוליים של הגידול הראשוני תועדה ב-20 מבין 54 חולים עם הישנות מחלה, שוליים נקיים במרחק קטן מ-3 מ”מ תועדו ב-9 חולים והעדר מעורבות שוליים תוארה ב-25 חולים.

מניתוח חד-משתני עלה כי גיל 71 שנים ומעלה, מחלה בשלב II, רמת Clark, עובי ומיטוזות היו כולם בקורלציה עם הישרדות כללית גרועה יותר והישרדות ללא-התקדמות מחלה שהייתה גרועה יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מעורבות שוליים בהיסטולוגיה או מרחק קצר בין הגידול לשוליים הינו מנבא משמעותי של התקדמות מלנומת נמש ממאירה, כולל סיכון מוגבר להישנות או התפתחות גרורות. הם ממליצים לשקול ניתוח חוזר במקרים של שוליים חיוביים או קרבה במרחק קטן מ-3 מ”מ לגידול, לאור הסיכון המוגבר להתקדמות מחלה.

J Am Acad Dermatol, July 13, 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה