Menopause

חסר באסטרוגן, גם אם מוקדם, והקשר למחלות לב (NAMS 2022)

סקירה חדשה מדגישה את חשיבות הקשר בין רמות האסטרוגן לבריאות הלב, ומעורר מודעות לחולים שעלולים להיות בסיכון למחלות לב וכלי דם למרות שאין להם גורמי סיכון מסורתיים אחרים

סקירה חדשה שהוצגה בפגישה השנתית של איגוד המנופאוזה האמריקאי (NAMS 2022) מדגיש את חשיבות הקשר בין רמות האסטרוגן לבריאות הלב, ומעורר מודעות לחולים שעלולים להיות בסיכון למחלות לב וכלי דם למרות שאין להם גורמי סיכון מסורתיים אחרים. החוקרת הראשית של המחקר ציינה ארבע סיבות עיקריות לירידה מוקדמת ברמות האסטרוגן שעלולה להוביל למחלות לב: מנופאוזה מוקדמת טבעית, מנופאוזה מוקדמת ניתוחית, ומנופאוזה מוקדמת הנגרמת עקב כימותרפיה ואי ספיקת שחלות מוקדמת.

באשר למנופאוזה ניתוחית, בנשים מתחת לגיל 35, הסיכון להתקף לב לא קטלני באלה עם כריתת שחלות דו-צדדית היה גדול פי 7.7 מאשר בנשים ששמרו על השחלות והרחם שלהן, ופי 1.5 אצל נשים שעברו כריתת רחם ללא כריתת שחלות דו-צדדית. בנוסף, במחקר משנת 2019, מנופאוזה ניתוחית מוקדמת נקשרה לסיכון מוגבר של 87% למחלות לב. הסיכון המוגבר של מנופאוזה טבעית מוקדמת, לעומת זאת, היה נמוך יותר – סיכון מוגבר של 36% למחלות לב – בהשוואה לאלו המייצרות הורמונים אנדוגניים. המלצות לגיל המעבר, ממגוון רחב של אגודות רפואיות שונות כולל NAMS, הן שלנשים ללא התוויות נגד יינתן טיפול הורמונלי מבוסס אסטרוגן עד הגיל הממוצע של גיל המעבר הטבעי. למרות שלא נכלל באותה הנחיה, מחקר נוסף הראה גם כי טיפול באסטרוגן לאחר כריתת שחלות אינו מעלה את הסיכון לסרטן השד בנשים עם מוטציית BRCA1, אמרה החוקרת ל-Medscape. טיפול הורמונלי עבור מנופאוזה מוקדמת צריך להחליף כראוי את הרמות שאיבדו נשים, כלומר נשים צעירות במנופאוזה זקוקות לרוב למינונים גבוהים יותר ממה שמקבלות נשים מבוגרות, כגון 2 מ”ג ליום של אסטרדיול פומי במקום המינונים הסטנדרטיים של 0.5 או 1 מ”ג\יום.

בנוסף, החוקרים דנו באמנוריאה היפותלמומית תפקודית (היפוגונדוטרופית), סוג שכיח של אמנוריאה משנית המשפיעה על לפחות 1.4 מיליון נשים בארה”ב. מחקר משנה משנת 2020 מצא סיכון מוגבר למוות בטרם עת אצל אלו שלא קיבלו מחזור או אלו עם מחזור לא סדיר החל מגיל 14-17. הסיכון המוגבר למוות בטרם עת עלה עם הגיל באלו עם מחזור לא סדיר או נעדר – סיכון גבוה ב-37% בקרב בנות 18 עד 22 וסיכון מוגבר של 39% בקרב בנות 29 עד 46.

לכתבה ב-Medscape

לאתר NAMS 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה