Menopause

שימוש בטבליות אסטרוגן המוחדרות לנרתיק מלווה בעליה בריכוז אסטרדיול בדם (JAMA Netw Open)

אישה בגיל המעבר

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים לאחר-מנופאוזה שהשתמשו בטבליות המוחדרות לתוך הנרתיק תועדה עליה קטנה, אך משמעותית, בריכוזי אסטרדיול בדם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחצית מהנשים לאחר מנופאוזה סובלות מאי-נוחות בדרכי המין והשתן לאחר מנופאוזה. הטיפולים המומלצים כוללים אסטרוגן נרתיקי במינון נמוך, אך בנשים עם היסטוריה של סרטן שד או תרומבואמבוליזם ורידי ייתכן חשש מסוים מפני בטיחות טיפול זה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את ריכוזי אסטרוגן בדם בנשים המשתמשות בטבליות אסטרוגן לנרתיק במינון 10 מק”ג, בהשוואה לפלסבו.

החוקרים השלימו ניתוח פוסט-הוק של נתוני מחקר אקראי להערכת הטיפול בתסמיני GSM (או Genitourinary Syndrome) בנשים לאחר מנופאוזה. המשתתפות חולקו באקראי לקבלת טבליות אסטרוגן לנרתיק (10 מק”ג/יום למשך שבועיים ולאחר מכן פעמיים בשבוע) עם ג’ל פלסבו (3 פעמים בשבוע) או טבליות פלסבו וג’ל פלסבו למשך 12 שבועות.

בניתוח פוסט הוק הנוכחי בחנו החוקרים את הריכוז בדם של אסטרדיול, אסטרון ו-SHBG בתחילת המחקר ולאחר 12 שבועות.

מדגם המחקר כלל 174 נשים (גיל ממוצע של 61 שנים).

מהנתונים עולה כי בקרב 88 הנשים בקבוצת הטיפול באסטרוגן תועד ממוצע גיאומטרי גבוה יותר של ריכוז אסטרדיול בדם בקב מטופלות בטבליות אסטרוגן, לעומת 86 הנשים בזרוע הפלסבו (4.2 פיקוגרם/מ”ל לעומת 3.5 פיקוגרם/מ”ל, בהתאמה, p=0.01).

לאחר תקנו לריכוזי ההורמונים טרם הטיפול, גיל, אתר מחקר ומדד מסת גוף, החוקרים מצאו קשר מובהק סטטיסטית בין נטילת טיפול באסטרוגן ובין ריכוזי אסטרדיול גבוהים יותר לאחר 12 שבועות (הבדל של 23.8%, רווח בר-סמך 95% של 6.9-43.3%).

במרבית המשתתפות במחקר (69.5%) תועדו ריכוזי אסטרדיול בדם בתחילת המחקר שהיו גבוהים מ-2.7 פיקוגרם/מ”ל. מבין הנשים שהחלו את הטיפול עם רמות אסטרדיול בדם של עד 2.7 פיקוגרם/מ”ל ב-38.1% מאלו בזרוע ההתערבות וב-34.4% מאלו בזרוע הפלסבו תועדו ריכוזי אסטרדיול גבוהים מ-2.7 פיקוגרם/מ”ל לאחר 12 שבועות טיפול (p=0.78).

הטיפול שניתן במסגרת המחקר לווה בשינויים משמעותיים בריכוזי אסטרון או SHBG בדם לאחר 12 שבועות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות ניתוח משני של מחקר אקראי עולה כי שימוש בטבליות אסטרוגן המוחדרות לנרתיק מלווה בעליה קטנה אך משמעותית ברמות אסטרדיול בדם לאחר 12 שבועות טיפול. עם זאת, החשיבות הקלינית של עליה קלה זו ברמות אסטרדיול בדם אינה ידועה.

 

JAMA Netw Open, Nov 1, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה