Menopause

טיפול הורמונאלי סביב תקופת המנופאוזה עשוי להגן מפני מחלת אלצהיימר (Alzheimers Res Ther)

אישה בגיל המעבר

 

טיפול הורמונאלי עשוי לשפר את התפקוד הקוגניטיבי ואת הזיכרון ונפח המוח בנשאיות APOE4, גורם סיכון גנטי למחלת אלצהיימר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Alzheimer’s Research and Therapy. ההשפעה המגנה של טיפול הורמונאלי הייתה בולטת במיוחד כאשר הטיפול ניתן בשלב מוקדם, במהלך המעבר למנופאוזה (פרי-מנופאוזה).

החוקרים בחנו את הנתונים ממדגם European Prevention of Alzheimer’s Dementia Longitudinal Cohort Study, אשר החל בשנת 2015. הם סיווגו את המשתתפות לפי גנוטיפ APOE וקבעו אם טופלו בהווה או בעבר באסטרוגן בלבד או במשלב אסטרוגן עם פרוגסטרון, תוך ציון גיל האישה בעת התחלת טיפול הורמונאלי.

המשתתפות השלימו סדרה של בדיקות קוגניטיביות להערכת קשב, זיכרון, שפה ועיבוד ויזואלי, כמו גם בדיקות MRI להערכת החלק המדיאלי של האונה הטמפורלית, הכולל את ההיפוקמפוס, פארא-היפוקמפוקס, קורטקס אנטרינאלי ואמיגדלה.

בקרב נשים עם APOE, באלו שהיו נשאיות APOE4 וטופלו בעבר או בהווה בטיפול הורמונאלי תועדו מדדים טובים יותר להערכת זיכרון מאוחר בהשוואה לנשאיות APOE4 שלא קיבלו טיפול הורמונאלי ונשים שלא היו נשאיות APOE4 וקיבלו טיפול הורמונאלי. בנשים אלו תועד גם נפח גדול יותר של אזור אנטורינאלי משמאל (p=0.002), אמיגדלה משמאל (P=0.003) ואמיגדלה מימין (P=0.005), בהשוואה לנשאיות APOE4 שלא נטלו טיפול הורמונאלי ואלו שלא היו נשאיות APOE4 ונטל את הטיפול.

בקרב אלו שאינן נשאיות APOE4, טיפול הורמונאלי לווה בנפחי אמיגדלה קטנים יותר (p=0.03 מימין ו-p=0.39 משמאל).

מהערכת גיל האישה בעת התחלת טיפול הורמונאלי עלה כי התחלה מוקדמת יותר של הטיפול נקשרה עם נפח גדול יותר של היפוקמפוס מימין (P=0.035) ומשמאל (p=0.028) בנשאיות APOE4 בלבד. לא זוהה קשר בין גיל בעת התחלת טיפול הורמונאלי ובין נפח אזורי אנטורינאלי ואמיגדלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו מדגישים את החשיבות של רפואה מותאמת אישית במניעת מחלת אלצהיימר. הם קוראים להשלים מחקר אקראי ומבוקר להערכת ההשפעה של התחלת טיפול הורמונאלי מוקדם (סביב מנופאוזה או בשלב מוקדם לאחר מנופאוזה) ל התפקוד הקוגניטיבי ואטרופיה מוחית בהתאם לנשאות APOE4 על-מנת לאשר את ממצאי המחקר הנוכחי.

Alzheimers Res Ther, Jan 2023

לידיעה ב-Healio

2 תגובות
  1. פרופ' עמית עקירוב
    פרופ' עמית עקירוב אומר:

    תודה להערה החשובה. לא פורטו המינונים או התכשירים הספציפיים. דווח כי נכללו נשים שטופלו בהווה או בעבר בתכשירים המכילים אסטרוגן בלבד או אסטרוגן עם פרוגסטרון.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה