Menopause

טיפול הורמונאלי ומתן Ospemifene עשויים לשפר אטרופיה של הלדן והעריה בנשים לאחר מנופאוזה (Menopause)

אישה בגיל המעבר

בקרב נשים לאחר-מנופאוזה עם אטרופיה של הלדן והעריה (Vulvovaginal Atrophy), טיפול ב- Ospemifene וטיפול הורמונאלי הובילו לשיפור המיקרוביום בנרתיק.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אטרופיה של הלדן והעריה נובעת בעיקר מירידה בולטת ברמות אסטרוגן בדם, המובילה להידקקות אפיתל הנרתיק, הפחתת זרימת דם ולובריקציה של הנרתיק. שינויים אלו מובילים לתסמינים דוגמת יובש נרתיקי וכאב בזמן קיום יחסי מין, העשויים להיות מלווים בגרד, תחושת צריבה והפרשות חריגות.

במחקר הנוכחי נכללו נשים לבנות לאחר-מנופאוזה שטופלו במרפאה בבולוניה בין אפריל 2019 ועד פברואר 2020. נשים עם אבחנה של אטרופיה של הלדן והעריה טופלו ב- Ospemifene (20 נשים) או בטיפול הורמונאלי (19 נשים), כאשר האחרות (28 נשים) שימשו כקבוצת ביקורת.

החוקרים השלימו משטח מהנרתיק של כל משתתפת במחקר וחישבו את מדד VHI (או Vaginal Health Index) בתחילת המחקר. באלו עם אטרופיה של הלדן והעריה הושלמה דגימה שניה לאחר שלושה חודשי טיפול. הדגימות שימשו לחישוב מדד VMI (או Vaginal Maturation Index).

בהשוואה לנשים בקבוצת הביקורת, בנשים עם אטרופיה של הלדן והעריה תועד מגוון חיידקים גדול יותר במיקרוביום של הנרתיק. בנשים עם אטרופיה של הלדן והעריה תועדה שכיחות נמוכה יותר של חיידקי Lactobacillus (p=0.002) ושכיחות גבוהה יותר של חיידקי Streptococcus (p=0.008) ו-Sneathia (P=0.02) בהשוואה לביקורות בריאות. נוכחות גדולה יותר של חיידקי Lactobacillus נקשרה עם מדדי VHI (p=0.002) ו-VMI (p=0.035) גבוהים יותר.

לאחר שלושה חודשים, טיפול הורמונאלי לווה ברמות נמוכות יותר של חיידקים ממשפחת Mycoplasmoidaceae (p=0.042), Moraxellaceae (p=0.022) ו-Burkholderiaceae (p=0.046).  עוד תועדה ירידה ב-Lachnospira (p=0.041) ו-Acinetobacter (p=0.019) ו-Achromobacter (p=0.046), כמו גם בזני Prevotella disiens (p=0.031) ו-Ureaplasma parvum (p=0.017).

בזרוע הטיפול ב- Ospemifene תועדה ירידה בחיידקים ממשפחות Staphylococcaceae (p=0.049) ו-Clostridiaceae (P=0.015) ובחיידקי Staphylococcus (p=0.049) ו-Clostridium (p=0.015) לאחר שלושה חודשים. לא תועדו הבדלים משמעותיים בין הזנים.

ממצאי המחקר הקטן מעידים כי הן טיפול הורמונאלי סיסטמי והן טיפול ב- Ospemifene משפרים סימני אטרופיה של הלדן והעריה ומובילים לשינויים חיוביים במיקרוביום הנרתיק, עם השפעות שונות על הרכב החיידקים בנרתיק.

Menopause, Jan 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה