Menopause

טיפול הורמונאלי לאחר-מנופאוזה עשוי להביא לעליה בסיכון להופעה מאוחרת של דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatology)

במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי גלולות למניעת הריון עשויות לספק הגנה מפני דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), בעוד שטיפול הורמונאלי לאחר מנופאוזה עשוי להביא לעליה בסיכון להופעה מאוחרת של מחלת המפרקים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של גלולות למניעת הריון על הסיכון לדלקת מפרקים שגרונית, כמו גם את ההשפעה של טיפול הורמונאלי לאחר-מנופאוזה על הסיכון להופעה מאוחרת של דלקת מפרקים שגרונית. מחקר העוקבה הפרוספקטיבי התבסס על נתונים ממאגר UK Biobank אודות 239,785 נשים לבנות מבריטניה וחזרו על ניתוח הנתונים ב-257,194 נשים מכלל הקבוצות האתניות.

החוקרים מדווחים כי 184,669 נשים בריטיות לבנות דיווחו על היסטוריה של גלולות למניעת הריון. בניתוח טיפול הורמונאלי לאחר מנופאוזה, שכלל 102,466 נשים מעל גיל 60 שנים, מהן 51,120 סווגו כנשים שקיבלו אי-פעם טיפול הורמונאלי לאחר מנופאוזה.

מהנתונים עולה כי בנשים עם היסטוריה של טיפול בגלולות למניעת הריון תועד סיכון מופחת לדלקת מפרקים שגרונית (יחס סיכון של 0.89, רווח בר-סמך 95% של 0.82-0.95) בהשוואה לאלו שמעולם לא נטלו גלולות. בנוסף, הסיכון היה נמוך יותר בקרב נשים הנוטלות בהווה גלולות למניעת הריון (יחס סיכון של 0.81, רווח בר-סמך 95% של 0.73-0.91) לעומת נשים שטופלו בעבר בגלולות (יחס סיכון של 0.92, רווח בר-סמך 95% של 0.84-1.0).

החוקרים מדווחים כי הממצאים העידו כי בקרב נשים שנטלו גלולות, הסיכון להתפתחות דלקת מפרקים שגרונית היה נמוך ב-19% בהשוואה לאלו שמעולם לא נטלו גלולות. גם לאחר הפסקת הטיפול בגלולות תועד סיכון נמוך ב-11% להתפתחות מחלת המפרקים.

בינתיים, בנשים עם היסטוריה של טיפול הורמונאלי לאחר-מנופאוזה תועד סיכון מוגבר להופעה מאוחרת של דלקת מפרקים שגרונית (יחס סיכון של 1.16, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.26), בהשוואה לאלו שמעולם לא קיבלו טיפול זה. הממצאים נותרו עקביים הן במדגם הנשים הלבנות והן במדגם הנשים מרקע אתני שונה. הסיכון להופעה מאוחרת של דלקת מפרקים שגרונית היה גם גבוה יותר בקרב נשים שקיבלו בעבר טיפול הורמונאלי לאחר מנופאוזה (יחס סיכון של 1.13, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.24).

ממצאי המחקר עשויים להביא לניסוח המלצות מבוססות יותר לנשים בסיכון מוגבר להתפתחות דלקת מפרקים שגרונית. נתונים אלו עשויים לסייע גם בפיתוח טיפולים תרופתיים חדשים.

Rheumatology, Oct 11, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה