Metabolic Syndrome

לא נצפות תופעות לוואי בשרירים במתן atorvastatin במינונים גבוהים

על-פי מחקר שהוצג בסימפוזיון הבינלאומי אודות תרופות המשפיעות על מטבוליזם השומנים, נראה שלא קיים קשר בין שימוש ב-atorvastatin במינונים גבוהים לבין התפתחות תופעות לוואי הקשורות בשרירים בחולים הסובלים מ-dyslipidaemia ומיתר לחץ דם.

התוצאות, שהוצגו על-ידי  ד”ר Newman, תארו מחקר רב מרכזי, פרוספקטיבי, אקראי, כפול סמיות ומבוקר על-ידי פלצבו שארך 8 שבועות ובחן את שכיחות העליות ב-CPK, ה-myalgia וה-myopathy במחקר ה-RESPOND.

במחר השתתפו 1660 חולים הסובלים מ-dyslipidaemia ויתר לחץ דם בגילאי 18-75 שנים ונבדקו בהם השפעות הסטטין atorvastatin וחסם תעלות הסידן amlodipine על פרמטרים שונים הקשורים לשומנים ועל לחץ הדם הסיסטולי. החוקרים חולקו באקראי לקבלת אחד מתוך 15 טיפולים משולבים שונים בפלצבו, amlodipine ו/או atorvastatin.

בכדי לבדוק באופן ספציפי את בטיחות השימוש ב-atorvastatin לאורך טווח המינונים ששימשו במחקר (0, 10, 20, 40 ו-80 מ”ג), שילבו החוקרים את המידע מכל מינון של amlodipine ששימש במחקר (0, 5, ו-10 מ”ג) עם כל מינון קבוע של atorvastatin. לכן ניתן היה לדווח על המידע אודות מינון ה-atorvastatin שניתן (332 נבדקים בכל מינון) ללא קשר למינון ה-amlodipine ששימש בחולים. כל הנבדקים נכללו באנליזת הבטיחות.

החוקרים השתמשו בהגדרת עליה בשיעור גבוה מכפליים הגבול העליון של התחום התקין (ULN) בפעילות ה-CPK. שכיחות העליות בפעילות ה-CPK היתה נמוכה מ-3% בהתאם להגדרה זו בהעדר מתן טיפול ב-atorvastatin (כ-2.8%) ולאורך מינוני הטיפול השונים בתרופה זו, ללא עליה עם העליה במינון הסטטין (כ-2.9% במתן 10 מ”ג, כ-1.9% במתן 20 מ”ג, כ-1.3% במתן 40 מ”ג, וכ-2.2% במתן 80 מ”ג).

גם התפתחות myalgia היתה מינמילית ובלתי תלויה במתן הטיפול ב-atorvastatin (כ-1.5% במתן 0 מ”ג, כ-2.9% במתן 10 מ”ג, כ-1.9% במתן 20 מ”ג, כ-1.3% במתן 40 מ”ג וכ-2.2% במתן 80 מ”ג). רק בשניים מהחולים נצפו עליות ברמות ה-CPK ( בשיעור של 2-5 פעמים  מערך ה-ULN), שחאד מהם בקבוצת המינון של 10 מ”ג והשני בקבוצת המינון של 20 מ”ג. לא נצפו מקרים של myopathy.

בנוסף ל-myalgia, תופעות לוואי אחרות הקשורות לכאבי שרירים היו כאבי גב ו-arthralgia ולמרות שהן הובילו להפסקת הטיפול בפחות מ-1% מהחולים, הן לא נמצאו קשורות למינון ה-atorvastatin שניתן לחולים.

ד”ר Newman מדגיש כי למרות התפיסה המקובלת שעליה במינון הסטטין עלולה להוביל לעליות בתופעות הלוואי הקשורות בשרירים, שכיחות העליות ברמות ה-CPK היתה נמוכה וניתנת להשוואה למתן מינון של 0 מ”ג atorvastatin, ללא תלות במינונים, שכיחות ה-myalgia היתה נמוכה ותופעות הלוואי הקשורות בשרירים לא גברו במחקר זה בשל העליה במינון ה-atorvastatin.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה