Metabolic Syndrome

נדרשת זהירות בשימוש בממתיקים מלאכותיים (Trends Endocrinol Metabol)

צריכת משקאות עם ממתיקים מלאכותיים מלווה בסיכון מוגבר למגוון מחלות כרוניות, כך טוענים מומחים במאמר דעה שפורסם במהלך חודש יולי בכתב העת Trends in Endocrinology & Metabolism.

החוקרים מדווחים כי צריכה תדירה של תחליפי סוכר אלו עשויה להביא לעליה בסיכון לעליה עודפת במשקל הגוף, תסמונת מטבולית, סוכרת מסוג 2 ומחלות לב וכלי דם.

הכותבים סקרו מחקרים פרוספקטיביים ומצאו סיכון מוגבר לעליה במשקל והשמנת-יתר, תסמונת מטבולית, סוכרת מסוג 2, מחלת לב כלילית ויתר לחץ דם באלו שצרכו משקאות המכילים ממתיקים מלאכותיים. לא תועדה ירידה בסיכון לעליה במשקל או עליה באחוז השומן בגוף בעקבות צריכת משקאות אלו.

לעיתים קרובות קשה להשוות את היקף הסיכון המוגבר עם הסיכון של משתתפים הצורכים משקאות ממותקי סוכר, חלקית בשל הבדלים בצריכה.

במשתתפים שצרכו באופן קבוע משקאות המכילים ממתיקים מלאכותיים תועדו מדדי מסת גוף גבוהים יותר, בהשוואה למשתתפים שלא צרכו משקאות אלו, אך חלק מהמודלים שלקחו בחשבון הבדלים אלו עדיין זיהו סיכון מוגבר. במחקרים שבחנו בנפרד את הסיכון בקרב אלו שלא סבלו מעודף משקל או השמנת-יתר בתחילת המחקר, מצאו החוקרים כי הסיכונים להתפתחות עודף-משקל או השמנת-יתר, סוכרת מסוג 2 ואירועים וסקולאריים, היו גבוהים יותר גם כאשר נלקחו בחשבון מדדי מסת הגוף בתחילת המחקר.

המומחים בחנו שני מחקרים בינלאומיים. הראשון מצא כי בילדים בעלי משקל תקין שצרכו משקאות המכילים ממתיקים מלאכותיים נרשמה ירידה נמוכה יותר במשקל הגוף, בהשוואה לאלו שצרכו משקאות ממותקי-סוכר. המחקר לא ערך השוואה בין ילדים שצרכו משקאות המכילים ממתיקים מלאכותיים ובין אלו שצרכו משקאות לא-ממותקים. במחקר השני, במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שהחליפו מים או משקאות המכילים ממתיקים מלאכותיים במשקאות ממותקי-סוכר לא חלה ירידה גדולה יותר במשקל הגוף לאחר שישה חודשים, בהשוואה לקבוצת הביקורת. צריכת משקאות המכילים ממתיקים מלאכותיים לא לוותה בשיפור רמות הסוכר בדם בצום, אך צריכת מים לוותה בשיפור במדדים אלו.

התגובות המוחיות היו שונות באלו שצרכו ממתיקים מלאכותיים, בהשוואה לאלו שצרכו ממתיקים עם קלוריות. במחקרים שכללו בדיקות הדמיה של המוח, סוכרוז הפעיל אזורים דופמינרגיים בגזע המוח שכללו מסלולי תגמול, אך לסוכרלוז לא הייתה השפעה דומה. סוכרלוז הביא גם להפחתת הפעלה של מסלולים אחרים הקשורים בטעם, בהשוואה לסוכרוז.

בנוסף,  מחקרים בבני אדם מצאו כי שחרור הורמונים וסמנים להומוסטאזיס של סוכר לאחר-ארוחה לא הופיעו לאחר צריכת ממתיקים מלאכותיים. מחקרים ששילבו ממתיקים מלאכותיים במגוון דרכים עם חומרי תזונה מצאו כי ייתכן וממתיקים מלאכותיים לא יגבירו את שחרור אינקרטינים או אינסולין תלוי חומרי-תזונה באותו אופן כמו סוכרים המכילים קלוריות.

מהממצאים הנוכחיים עולה כי יש לנקוט משנה זהירות בשימוש בממתיקים מלאכותיים בתזונה.

Trends Endocrinol Metabol. Published online July 10, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה