Metabolic Syndrome

מחקר ישראלי: צריכת ממתיקים מלאכותיים קשורה דווקא להפרעות בסבילות לסוכר (Nature)

ממתיקים מלאכותיים כמו אספרטיים, סוקרלוז וסכרין עלולים לגרום להפרעות בסבילות לסוכר בעכברים ובבני אדם, ולגרום למעשה לתוצאה ההפוכה המתבקשת – העלאת ריכוזי סוכר בדם, כך טוענים חוקרים ישראלים ממכון וויצמן  המפרסמים את מאמרם במהדורת האון-ליין של Nature אתמול. השינויים  בסבילות לסוכר נובעים ככל הנראה מתגובת החיידקים במעי .

כתוצאה מכך, מסבירים החוקרים, ממתיקים מלאכותיים עלולים לגרום באופן פרדוסקלי דווקא לעלייה ברמות הסוכרת בדם.

החוקרים הופתעו כאשר העכברים במחקר שנזונו מממתיקים מלאכותיים פיתחו הפרעת סוכר, וזאת אפילו בהשוואה לעכברים שנזונו ממים מסוכרים.

החוקרים משערים שמכיוון שהממתיקים המלאכותיים אינם מעוכלים או נספגים ע”י הגוף האנושי, שמי שאחראי לתופעה הם חיידקי המעיים. כדי לבחון השערה זו הם נתנו לקבוצת עכברים אחת אנטיביוטיקה רחבת טווח הממוקדת על בקטריה גרם שלילית ולקבוצה שניה ונומיצין, הפועלת כנגד בקטריות גרם חיוביות. בשני הטיפולים שנתנו למשך 4 שבועות,  נעלמו ההבדלים ברגישות לסוכר בשל השפעת הממתיקים המלאכותיים , היינו , לא היה הבדל בין הקבוצה שצרכה ממתיקים מלאכותיים לקבוצת הבקרה.

במהלך המחקר נעשתה בחינה גם של אנשים ונמצא שממתיקים מלאכותיים משנים את הרגישות לסוכר בדומה לעכברים, אך רק עבור משתתפים שהוגדרו כמגיבים. 7 מתנדבים בריאים שאינם צורכים באופן רגיל ממתיקים מלאכותיים קיבלו סכרין למשך 6 ימים במינון יומי מקסימלי ע”פ הגדרת ה-FDA . אף משתתף לא הדגים שיפור בסבילות לסוכר, אך 4 הדגימו הפרעות בסבילות. (להלן המגיבים)

עוד לפני הניסוי, האקוסיסטימה (יחסי הגומלין) המיקרוביאלית של 4 המשתתפים שאצלם הייתה הפרעה בסבילות היו שונים מאלה של ה-3 שאצלם לא הייתה הפרעה, מה שמרמז על כך שלרמת החיידקים יש קשר לתופעת ההפרעה בסבילות לסוכר. לדעת החוקרים, תוצאות אלה מכוונות לכך שיש מקום להכוונה מותאמת אישית באשר לגישות השונות למניעת סינדרום מטבולי.

החוקרים מציינים כי מחקר נוסף שבו השתתפו 381 לא סוכרתיים הראה שצריכה ארוכת טווח של ממתיקים מלאכותיים הייתה קשורה להשמנה בטנית ואי סבילות לסוכר, גם לאחר התאמה ל-BMI .

המחברים מזהירים כי אין לראות בממצאים כקריאה שלא לעשות שימוש בממתיקים מלאכותיים. המכנזים לתוצאות אלה עדיין אינו ברור דיו וייתכן שהוא נגרם בשל כך שהוא מפעיל חיידקים “לא טובים” או שהוא פוגע בתכונות החיוביות של חיידקי מעיים “טובים”.

Nature. Published online September 17, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה