Multiple Sclerosis

איכילוב: מחקר חדש מצא כי אימון על הליכון (treadmill) בתוספת מציאות מדומה (VR) תורם לשיפור ההליכה, הקוגניציה והדיכאון בחולי טרשת התקפית

איכילוב

המחקר הובל ע”י חוקרים בבי”ח איכילוב, מהמעבדה לחקר הליכה, וניידות (CMCM) והיחידה לנוירואימונולוגיה וטרשת נפוצה, מהמערך הנוירולוגי של המרכז הרפואי איכילוב ומהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב במסגרת בשיתוף פעולה עם חוקרים מובילים בתחום מרכז רפואי באוניברסיטת קנזס, ארה”ב ובי”ח Charité של אוניברסיטת ברלין, גרמניה. במחקר זה השתתפו כ- 104 חולים בטרשת התקפית בגילאי 18-65, חלקם גויסו ממרפאות טרשת נפוצה של פרופ’ קרני וד”ר רגב. המחקר הראה כי 6 שבועות של אימון הליכה על הליכון treadmill)) משפר מהירות הליכה עם וללא משימה נוספת ותוספת של מציאות מדומה תוך כדי האימון (VR) תורמת בשיפור קוגניטיבי נוסף וירידה בדיכאון בקרב נבדקים עם טרשת נפוצה התקפית.

חוקרי המכון אירינה גלפרין (כרגע דוקטורנטית בפקולטה למדעי הרפואה באוניברסיטת תל אביב) ופרופ’ הוסדורף, מנהל המעבדה לחקר הליכה וניידות של המרכז הרפואי איכילוב ומהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב מסבירם כי מטופלים עם טרשת נפוצה התקפית חווים קשיים בהליכה וחלקם סובלים מירידה ביכולת קוגניטיבית, אשר עלולה להתבטא בקשיים בזיכרון, תפקודים ניהוליים ועוד מה שמקשה עד מאוד בהתנהלות היומיומית של אותם חולים, אשר רובם נמצאים במעגל העבודה וגם הורים לילדים. כמו כן חלקם הגדול מהמטופלים סובל בנוסף מעייפות ודכאון. שיפור יכולות הניידות (כגון: מהירות הליכה והליכה תוך כדי משימה נוספת) וכן שיפור יכולות קוגניטיביות אצל מטופלים אלו יכול להביא להקלה משמעותית באיכות חייהם.

במחקר RCT רב-מרכזי זה, אשר פורסם החודש ב Journal of Neurology, נבדקה השפעת אימון הליכה על הליכון לעומת הליכה על הליכון בתוספת מציאות מדומה (VR) על תפקודים שונים: הליכה עם וללא מטלה נוספת, מהירות איבוד קוגניטיבית, דכאון ועוד. 51 נבדקים התאמנו באמצעות הליכון עם הדרכת פיזיותרפיסט צמוד ו 53 התאמנו על הליכון בתוספת מערכת מציאות מדומה אשר הוקרנה על מסך לפניהם ודרשה מעבר מכשולים “וירטואליים”, ניווט ועוד תוך כדי ההליכה. האימונים התבצעו 3 פעמים בשבוע למשך 6 שבועות. המשתתפים הגיעו  למרכז הרפואי ת”א ולעוד 3 מרכזים בארה”ב וגרמניה לפני, שבוע אחרי, ושלושה חודשים בתום ההתערבות.

שתי הקבוצות שיפרו את מהירות  ההליכה בכ-10%, קצב ומדדי הליכה אחרים תוך הליכה ללא ועם מטלה נוספת בעקבות האימון. נבדקים אשר התאמנו עם תוספת VR הראו שיפור גדול יותר במהירות איבוד קוגניטיבי, מדדי קוגניציה נוספים וירידה ברמת הדיכאון. לאחר שלושה חודשים חלק מהיתרונות אשר הושגו במהלך תקופת האימונים עדיין נשמרו (כגון: הליכה וקוגניציה) נשמרו וחלק לא (דיכאון). תוצאות מחקר זה מדגישות את היכולת של אימון על הליכון לשפר הליכה בקרב חולי טרשת נפוצה התקפית ואת הפוטנציאל הטמון בתוספת VR לשיפור קוגניטיבי נוסף והורדת רמות הדיכאון. אימונים מסוג זה יכולים להוות אולי אלטרנטיבה לטיפול תרופתי תומך לחולי טרשת הסובלים מבעיות קוגניטיביות ודכאון. כמו כן נמצא במחקר כי גם חולים עם דרגת מחלה קלה יותר וגם חולים עם מחלה קשה יותר, אשר מסוגלים ללכת במשך 5 דקות ברצף יכולים להשתפר באותה מידה מהאימון.

המחקר התפרסם בחודש נובמבר בכתב העת Journal of Neurology Randomized Multi-center randomized controlled trial results

אבי שושן, דובר המרכז רפואי תל אביב

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה