Multiple Sclerosis

עדויות חדשות תומכות בחשיבות EBV כגורם מוביל לטרשת נפוצה (מתוך כנס ה-ACTRIMS)

עדויות שהצטברו לאורך העשור האחרון תומכות בחשיבות של נגיף EBV (או Epstein-Barr Virus) בהתפתחות טרשת נפוצה, כך על-פי נתונים שהוצגו במהלך כנס ה-ACTRIMS.

מרבית הזיהומים בנגיף EBV ברחבי העולם מופיעים בילדות והם תת-קליניים. הדבקה בנגיף בגיל מבוגר יותר מעלה את הסיכון לזיהום תסמיני ומלווה בתנאי סניטציה טובים יותר ומצב סוציו-אקונומי גבוה יותר.  על-פי הנתונים 90-95% מהמבוגרים ברחבי העולם נדבקים בנגיף, שיעור שונה מאוד בהשוואה לשיעורי טרשת נפוצה ברחבי העולם, העומדים על כאחת מכל 200 נשים וכאחד מכל 400 גברים.

למרות שנגיף EBV נחשב מזה עשרות שנים כגורם אתיולוגי אפשרי להתפתחות טרשת נפוצה, העדויות באשר לסיבתיות אינן חד-משמעיות מאחר ואין אפשרות להשלים מחקר אקראי ומבוקר בנושא. באופן אידיאלי, חוקרים יזהו קבוצה של מטופלים שלא נדבקו בנגיף EBV ויעקבו אחריהם לאורך זמן לזיהוי התפתחות טרשת נפוצה. מדובר במשימה מאתגרת לאור השכיחות הגבוהה של EBV והשכיחות הנמוכה של טרשת נפוצה.

עם זאת, ממחקר שפורסם לאחרונה עלו העדויות המשכנעות ביותר בנושא עד כה לפיהן זיהום בנגיף EBV הינו גורם מוביל לטרש תנפוצה. החוקרים בחנו למעלה מ-62 דגימות דם מ-10 מיליון אנשי צבא בארצות הברית וזיהו 955 חולים עם טרשת נפוצה, להם התאימו 1,843 ביקורות תואמות בגיל, מין, מוצא אתני, גזע ותאריך נטילת דגימת דם.בתחילת המחקר, 35 חולים עם טרשת נפוצה ו-107 ביקורות היו שליליים ל-EBV.

החוקרים מסבירים כי ניתן להתגבר על סוגיית סיבתיות הפוכה בין טרשת נפוצה ו-EBVע”י הערכת רמות שרשראות Nfl (Neurofilament Light) וכן טיטר נוגדנים. הם מוסיפים כי לא ניתן להסביר את הממצאים ע”י גורמים הקשורים עם טרשת נפוצה, דוגמת היסטוריה משפחתית, חסר ויטמין D, עישון או השמנה בגיל צעיר.

החוקרים סיכמו וקבעו כי בעשור האחרון הצטברו עוד ועוד עדויות התומכות בחשיבות של זיהום בנגיף EBV באתיולוגיה של טרשת נפוצה.

מתוך כנס ה-ACTRIMS

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה