Multiple Sclerosis

טיפול ב-Rituximab נחות לעומת Ocrelizumab למניעת הישנות טרשת נפוצה (JAMA Neurol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology עולה כי טיפול ב-Rituximab אינו יעיל כמו Ocrelizumab למניעת התלקחות טרשת נפוצה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Ocrelizumab הינו טיפול מכוון תאי B הראשון שאושר לטיפול בטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית, בעוד ש-Rituximab, נוגדן חד-שבטי אחר, משמש לעיתים קרובות כחלופה זולה יותר.

במחקר הנוכחי התבססו החוקרים על נתונים משני מאגרי טרשת נפוצה: מאגר MSBase ומאגר Danish Multiple Sclerosis Registry והתמקדו ב-710 חולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית אשר טופלו ב-Ocrelizumab ו-186 חולים תואמים שטופלו ב-Rituximab.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחירת הטיפול הינה החלטה מותאמת אישית. גורמים שנלקחים בחשבון כוללים זמינות, עלות ותופעות לוואי.

התוצא העיקרי היה השוואת העדר-נחיתות של שיעור ההתלקחויות השנתי.

התלקחות טרשת נפוצה הוגדרה בנוכחות תסמינים חדשים או החמרת תסמינים קיימים במשך לפחות 24 שעות, ללא מחלה חדה או חום, אשר אירעו 30 ימים ומעלה לאחר התלקחות קודמת. שולי העדר נחיתות ליחס שיעור התלקחויות שנתי של Ocrelizumab לעומת Rituximab עמד על 1.63.

מהנתונים עולה כי שיעור ההתלקחויות השנתי הממוצע היה גבוה יותר בקרב חולים תחת Rituximab, בהשוואה לאלו שטופלו ב-Ocrelizumab (0.20 לעומת 0.09, p<0.001), אשר תורגם להבדל של התלקחות אחת לכל 9 שנות- טופל.

יחס שיעור התלקחויות שנתי היה גבוה יותר בקרב חולים שטופלו ב-Rituximab לעומת אלו שטופלו ב-Ocrelizumab (1.8, רווח בר-סמך 95% של 1.4-2.4), אשר ענה על ההגדרה של העדר-נחיתות.

לאורך מעקב ממוצע של 1.4 שנים, לא תועדו הבדלים בהצטברות מוגבלות או שיפור מוגבלות בין הטיפולים.

שיעורי הפסקת טיפול היו גבוהים יותר בקרב חולים תחת טיפול ב-Rituximab.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מאחר וממצאי המחקר מעידים על שיעור גבוה יותר של התלקחויות טרשת נפוצה תחת טיפול ב-Rituximab לעומת Ocrelizumab, לא ניתן להתייחס לשני הטיפולים הללו בצורה דומה בטיפול בחולים אלו.

JAMA Neurol, June 12, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה