Multiple Sclerosis

טיפול מוקדם כנגד טרשת נפוצה עשוי להפחית את הסיכון למוגבלות חמורה (Neurology)

טרשת נפוצה

התחלת טיפול כנגד טרשת נפוצה בתוך שישה חודשים מהופעת התסמינים מלווה בסיכון מופחת משמעותית להתפתחות מוגבלות חמורה לאחר עשור, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology.  בקרב חולים שהחלו טיפול מוקדם תועד סיכון נמוך ב-45% למוגבלות מתקדמת וסיכון נמוך ב-60% להתקדמות לטרשת נפוצה מתקדמת-שניונית, בהשוואה לאלו שהחלו טיפול לאחר 18 חודשים ומעלה מהופעת התסמינים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול מוקדם מלווה בתוצאות ארוכות-טווח טובות יותר בחולים עם אירוע דה-מייליניטיבי ראשון וטרשת נפוצה מוקדמת. עם זאת, בהערכת התוצאים לרוב לא לוקחים בחשבון את הממצאים בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית. כעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין טיפול מוקדם מאוד ובין הסיכון למוגבלות ארוכת-טווח, כולל מדד MRS (או MR Score) בחולים עם אירוע דה-מייליניטיבי ראשון.

מדגם המחקר כלל 580 חולים עם אירוע דה-מייליניטיבי ראשון, אשר קיבלו לפחות תכשיר אחת לשינוי מהלך המחלה. החולים סווגו לשלישונים בהתאם למרווח הזמן מהופעת אירוע דה-מייליניטיבי ראשון ועד לקבלת טיפול ראשון: שלישון ראשון (עד 6 חודשים, 194 חולים), שלישון שני (6.1-16 חודשים, 192 חולים) או שלישון שלישי (16.1 חודשים, 194 חולים).

החוקרים פיתחו מדד MRS שכלל סיכום של המדדים הבאים: 9 נגעים מוחיים ומעלה (נקודה אחת), נגע מתחת לטנטוריום (נקודה אחת), לפחות נגע אחד בחוט השדרה (נקודה אחת), לפחות נגע מוחי אחד העובר האדרה (נקודה אחת), לפחות נגע אחד בחוט השדרה העובר האדרה (נקודה אחת).

טיפול מוקדם מאוד כנגד טרשת נפוצה הפחית את הסיכון למדד EDSS של 3.0 (יחס סיכון של 0.55, רווח בר-סמך 95% של 0.32-0.97), טרשת נפוצה מתקדמת-שניונית (יחס סיכון של 0.40, רווח בר-סמך 95% של 0.19-0.85), התקדמות מחלה ממושכת 12 חודשים לאחר התחלת הטיפול (יחס סיכון של 0.50, רווח בר-סמך 95% של 0.29-0.84), בהשוואה לחולים בשלישון העליון.

בקרב חולים שטופלו מוקדם (שלישון ראשון) תועדו שיעורי התקדמות מוגבלות נמוכים יותר, עם שיעורי מוגבלות חמורה נמוכים יותר לפי PDDS, בהשוואה לחולים שטופלו מאוחר (שלישון שלישי).  לבסוף, החוקרים מדווחים על ירידה של 62.4% בחציון מרווח הזמן בין אירוע דה-מייליניטיבי ראשון ועד להתחלת טיפול ראשון אי-פעם בחולים עם נקודה אחת במדד MRS, לעומת חולים עם 5 נקודות במדד זה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי התחלת טיפול בשלב מוקדם מאוד מלווה בהפחתת סיכון למוגבלות ארוכת-טווח בחולים עם אירוע דה-מייליניטיבי ראשון.

Neurology, July 19, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה