Neonatology other

מה בין משקל הלידה ובין מבנה הלב והסיכון למחלות לב וכלי דם? (Eur Heart J)

למשקל הלידה השפעה אפשרית על מבנה ותפקוד הלב ועל הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Heart Journal.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי משקל לידה נמוך הינו סיבוך נפוץ בהיריון, אשר נקשר עם סיכון מוגבר למחלה קרדיו-מטבולית בשלב מאוחר יותר בחיים. מחקרי הקצאה מנדליאנית קודמים שבחנו את הנושא לא הצליחו להבחין בין תרומה ישירה של משקל הלידה עקב גנום העובר (השפעות ישירות של העובר) אל מול וריאנטים המשפיעים על משקל הלידה באופן עקיף עקב יצירת סביבה רחמית שלילית (השפעות אימהיות עקיפות).

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להשלים ניתוח הקצאה מנדליאנית במטרה לקבוע אם משקל הלידה, באופן בלתי-תלוי בהשפעות תוך-רחמיות, מנבא את הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית ומדדי מבנה ותפקוד לבבי.

החוקרים אספו מידע אודות ההרכב הגנטי כולו ופולימורפיזם של נוקלאוטיד יחיד ממחקרי GWAS (או Genome-Wide Association Studies). ניתוח סטטיסטי שימש להערכת תוצאים שונים, כולל פרפור פרוזדורים, מחלת עורקים כלילית, אי-ספיקת לב, אירוע מוחי איסכמי ו-16 מדדי מבנה ותפקוד לבבי.

מהנתונים עולה כי פרופיל גנטי המנבא משקל לידה נמוך יותר, תוך התמקדות בהשפעות ישירות של העובר בלבד וללא השפעה של הסביבה התוך-רחמית, מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלת עורקים כליליים (יחס סיכויים של 1.21, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.37, p=0.031), נפחים קטנים יותר של מדורי הלב ונפח פעימה קטן יותר, אם כי יכולת התכווצות גדולה יותר.

ממצאי המחקר תומכים בקשר סיבתי אפשרי בין משקל לידה נמוך ובין מחלות לב וכלי דם, גם לאחר תקנון להשפעה אפשרית של הסביבה התוך-רחמית. מכאן עולה כי במטופלים עם משקל לידה נמוך תתכן תועלת לאמצעים ממוקדים ומוקדמים למניעת מחלות לב וכלי דם.

Eur Heart J, Sep 20, 2023

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה