Nephrology Other

נטילת גלולות למניעת היריון עלול לשבש תוצאות בדיקות סקר לאלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי נטילת גלולות למניעת הריון עשויה להביא לעליה ביחס אלדוסטרון:רנין בדם ולהוביל לתוצאה חיובית-שגויה בבדיקת סקר לאלדוסטרוניזם ראשוני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אלדוסטרוניזם ראשוני עשוי להתפתח בנשים צעירות, אוכלוסייה בה שכיחות גבוהה של טיפול בגלולות למניעת הריון. עם זאת, אין נתונים אודות ההשפעה של גלולות למניעת הריון על תוצאות בדיקות סקר לאלדוסטרוניזם ראשוני בדמות יחס אלדוסטרון:רנין בדם.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של גלולות למניעת הריון על תוצאות בדיקות סקר לאלדוסטרוניזם ראשוני.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים אודות נשים ממחקר Raine Study, מחקר מבוסס-אוכלוסייה עם נתונים זמינים אודות מדידות לחץ דם, דגימות דם ושימוש בגלולות למניעת הריון בגיל 17 שנים (484 נשים) ו/או בגיל 27 שנים (486 נשים).

ריכוזי אלדוסטרון היו גבוהים יותר משמעותית בנשים שנטלו גלולות למניעת הריון, בהשוואה לאלו שלא נטלו גלולות בגיל 17 שנים (חציון של 486 לעומת 347 פיקומול/ליטר, p<0.001). ריכוזי רנין בדם היו נמוכים יותר משמעותית בנשים תחת גלולות בגיל 17 שנים (13.4 לעומת 20.6 מילי-יחידות/ליטר) ובגיל 27 שנים (9.2 לעומת 11.8 מילי-יחידות/ליטר), ולכן יחס אלדוסטרון:רנין היה גבוה יותר משמעותית בנשים תחת גלולות, בהשוואה לאלו שלא נטלו גלולות בגיל 17 שנים (31.5 לעומת 18.3, בהתאמה) ובגיל 27 שנים (27.3 לעומת 21.1).

שיעור המשתתפות עם יחס אלדוסטרון:רנין מעל 70 פיקומול/מילי-יחידות (הסף המקובל כיום לזיהוי אלדוסטרוניזם ראשוני) היה גבוה יותר משמעותית בנשים תחת גלולות בגיל 17 שנים (12.6% לעומת 2.1%, בהתאמה) ובגיל 27 שנים (6.4% לעומת 0.4%, בהתאמה); עם זאת, מדדי לחץ דם היה דומים לאלו עם יחס אלדוסטרון:רנין נמוכים מ-70.

שימוש בגלולות למניעת היריון בכל גיל העלים את הקשר בין יחס אלדוסטרון:רנין ובין מדדי לחץ דם המתוארים בנשים שאינן נוטלות גלולות למניעת הריון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון לקבלת תשובה חיובית-שגויה בבדיקת סקר לאלדוסטרוניזם ראשוני בנשים תחת גלולות למניעת הריון. עד לקביעת קריטריונים מהימנים יותר לתוצאות בדיקות אלו בנשים תחת גלולות, הם מציעים לשקול אמצעי אחר למניעת היריון במהלך בדיקות הסקר באוכלוסייה זו.

J Clin Endocrinol Metab, July 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה