Nephrology Other

עדויות ממחקר בשלב 1 תומכות בטיפול ב-Zilbesiran להפחתת לחץ דם (N Engl J Med)

טיפול ב- Zilbesiran, תכשיר מעכב רנ”א חדש, הפחית רמות אנגיוטנסינוגן ומדדי לחץ דם אמבולטוריים לאורך 24 שעות שבועות, כך עולה מתוצאות מחקר בשלב 1 שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יתר לחץ דם הינו הגורם המוביל לתמותה מוקדמת, מחלות לב וכלי דם ומחלת כליות כרונית ברחבי העולם, כאשר השכיחות ברחבי העולם מצויה במגמת עליה עקבית עם הזדקנות האוכלוסייה. למרות הזמינות של טיפולים תרופתיים לאיזון לחץ הדם, קרוב למחצית מהחולים עם יתר לחץ דם אינם משיגים את יעדי לחץ דם ולכן נותרים בסיכון מוגבר לאוטם לבבי, אירוע מוחי, מחלת כליות ותמותה.

הטיפול ב- Zilbesiran מעכב ייצור כבדי של אנגיוטנסינוגן, שהוא מרכיב מרכזי בהתפתחות אנגיוטנסין ומשחק תפקיד בפתוגנזה של יתר לחץ דם.

במחקר הנוכחי חולקו באקראי 107 חולים עם יתר לחץ דם (גיל ממוצע של 54 שנים, 62% גברים) לקבלת מנה יחידה של זריקה תת-עורית של Zilbesiran במינון עולה (10 מ”ג, 25 מ”ג, 50 מ”ג, 100 מ”ג, 200 מ”ג, 400 מ”ג, או 800 מ”ג) או פלסבו.

לא תועדו מקרים של תת לחץ דם, היפרקלמיה או החמרת תפקוד כלייתי עם צורך בהתערבות, אם כי חמישה חולים פיתחו תגובות קלות באתר הזריקה. בקרב מטופלים ב- Zilbesiran תועדה ירידה בריכוז אנגיוטנסינוגן בדם בהתאם למינון הטיפול.

לאחר שמונה שבועות, בקרב חולים שטופלו במנה אחת של Zilbesiran במינון 200 מ”ג ומעלה תועדה ירידה של 10 מ”מ כספית בלחץ דם סיסטולי וירידה של 5 מ”מ כספית בלחץ דם דיאסטולי ושיפור זה נותר לאורך 24 שבועות.

מנתונים נוספים עלה כי שילוב דיאטה דלת-מלח עם Zilbesiran במינון 800 מ”ג הובילה לירידה גדולה יותר בלחץ הדם, בהשוואה לדיאטה דלת-מלח בלבד, אך חזרה לדיאטה עתירת-מלח הפחיתה את ההשפעות של שתי ההתערבויות. בניתוח נפרד, חולים עם לחץ דם סיסטולי שנותר על 120 מ”מ כספית ומעלה לאחר שישה שבועות טיפול ב- Zilbesiran במינון 800 מ”ג קיבלו Irbesartan ולאחר שמונה שבועות, נרשמה ירידה של 6.3 מ”מ כספית בלחץ דם סיסטולי וירידה של 3 מ”מ כספית בלחץ דם דיאסטולי.

ממצאי המחקר תומכים בחשיבות האפשרית של Zilbesiran כטיפול ביתר לחץ דם במנגנון פעולה חדש ועם תרופה הניתנת בזריקה תת-עורית. גישת טיפול זו עשויה להביא לאיזון ממושך בלחץ הדם בצורה בטוחה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הפוטנציאל של גישת טיפול זו לשיפור התוצאות הקליניות בחולים עם יתר לחץ דם.

N Engl J Med, July 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה