Nephrology Other

ילדים בעלי עודף-משקל בסיכון מוגבר למחלת כליות כרונית (JAMA Pediatrics)

עודף-משקל או השמנת-יתר מלווה בסיכון מוגבר משמעותית להתפתחות מחלת כליות כרונית בבגרות צעירה, כאשר הקשר נותר מובהק סטטיסטית באלו שלא פיתחו סוכרת מסוג 2 או יתר לחץ דם, כך עולה מנתונים מישראל שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics.

המחקר כלל נתונים אודות 593,660 מתבגרים בגילאי 16-20 שנים, אשר נותרו לאחר תחילת ינואר בשנת 1975, אשר השלימו הערכה רפואית כחלק מחובת שירות צבאי בישראל. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 17.2 שנים, 54.5% היו גברים.

מחלת כליות כרונית מוקדמת הוגדרה כמחלת כליות כרונית בשלב 1 או 2 עם אלבומינוריה בדרגה בינונית או חמורה, קצב פינוי גלומרולארי של 60 מ”ל/דקה ומעלה. החוקרים לא כללו במחקר חולים עם פתולוגיה כלייתית, אלבומינוריה, יתר לחץ דם, הפרעה במשק סוכר, או העדר נתונים אודות מדד מסת גוף או לחץ דם. המשתתפים היו במעקב עד הופעת מחלת כליות כרונית, תום מועד הביטוח הרפואי או עד 23 באוגוסט, 2020.

לאחר מעקב ממוצע של 13.4 שנים, 1,963 מתבגרים (0.3%) פיתחו מחלת כליות כרונית מוקדמת. בקרב גברים תועד סיכון מוגבר למחלת כליות כרונית עם מדד מסת גוף תקין-גבוה בגיל ההתבגרות (יחס סיכון של 1.8); מדד מסת גוף בטווח משקל-עודף (יחס סיכון של 4.0), השמנת-יתר קלה (יחס סיכון של 6.7) והשמנת-יתר חמורה (יחס סיכון של 9.4).

בקרב נשים, תועד סיכון מוגבר עם מדד מסת גוף בטווח תקין גבוה (יחס סיכון של 1.4), משקל-עודף (יחס סיכון של 2.3), השמנת-יתר קלה (יחס סיכון של 2.7) וחמורה (יחס סיכון של 4.3).

לאחר הוצאת חולים שפיתחו סוכרת או יתר לחץ דם, השיעור הכולל של מחלת כליות כרונית בשלב מוקדם עמד על 0.2%. בגברים ללא סוכרת או יתר לחץ דם, יחס הסיכון המתוקן למחלת כליות כרונית מוקדמת עם משקל תקין-גבוה עמד על 1.2; באלו עם משקל-עודף יחס הסיכון עמד על 1.6; השמנת-יתר קלה לוותה ביחס סיכון של 2.2 והשמנת-יתר חמורה לוותה ביחס סיכון של 2.7.  בנשים ללא סוכרת או יתר לחץ דם, יחסי הסיכון עמדו על 1.2 עם מדד מסת גוף תקין-גבוה, 1.8 עם עודף-משקל, 1.5 עם השמנת-יתר קלה ו-2.3 עם השמנת יתר חמורה.

ממצאי המחקר מעידים כי השמנת-יתר בגיל ההתבגרות הינה גורם סיכון משמעותי למחלת כליות כרונית בשלב מוקדם בגיל צעיר; הממצאים מדגישים את חשיבות המאמצים כנגד השמנה בגיל ההתבגרות ואיזון גורמי סיכון למחלת כליות במתבגרים עם מדד מסת גוף גבוה.

JAMA Pediatrics, Dec 11, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה