Nephrology Other

תת לחץ דם אורתוסטטי מעודד התקדמות מליקוי קוגניטיבי קל לדמנציה בחולים עם סוכרת מסוג 2 (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism  מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם סוכרת מסוג 2, תת לחץ דם אורתוסטטי מעודד התקדמות מליקוי קוגניטיבי קל לדמנציה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם סוכרת מסוג 2 תועד קשר בין תת לחץ אורתוסטטי ובין התפקוד הקוגניטיבי, אם כי המנגנונים בבסיס הקשר הנ”ל אינם מובנים היטב.

במחקר הנוכחי התמקדו החוקרים בחולים עם סוכרת מסוג 2 וליקוי קוגניטיבי קל, אספו מידע רפואי כללי ודגימות דם. בדיקת ELISA שימש להערכת חלבוני משלים וביומרקרים של מחלת אלצהיימר. הערכות קוגניטיביות הושלמו בעת גיוס המשתתפים למחקר ולאורך המעקב.

מהנתונים עולה כי ריכוזי ביומרקרים אופייניים למחלת אלצהיימר וחלבוני משלים ספציפיים היו גבוהים יותר בקרב חולים עם תת לחץ דם אורתוסטטי, בהשוואה לביקורות ללא תת לחץ דם אורתוסטטי; ההשפעה של תת-לחץ דם אורתוסטטי על הליקוי הקוגניטיבי תווכה בחלקה ע”י חלבוני Aβ42, חלבוני T-Tau, כמו גם P-T181-tau וחלבוני המשלים C3b ו-Cb5-9.

מהנתונים עולה כי הרמות של חלבוני המשלים וביומרקרים של מחלת אלצהיימר היו גבוהות יותר בחולים בהם תועדה התקדמות למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו בהם לא תוארה התקדמות ליקוי קוגניטיבי.

מניתוח הממצאים עולה כי בחולים עם סוכרת מסוג 2, תת לחץ דם אורתוסטטי עשויה להאיץ התקדמות מליקוי קוגניטיבי קל לדמנציה.

החוקרים כותבים כי מדובר במחקר הראשון להערכת הקשר בין תת לחץ דם אורתוסטטי ובין התקדמות מליקוי קוגניטיבי קל לדמנציה בחולים עם סוכרת מסוג 2. מהממצאים עולה כי בחולים עם סוכרת מסוג 2 וליקוי קוגניטיבי קל, קיים קשר בין תת לחץ דם אורתוסטטי ובין ליקוי קוגניטיבי, כאשר קשר זה מתווך ע”י Aβ42, T-tau, P-T181-tau, C3b ו-C5b-9.

לסיכום, תת לחץ דם אורתוסטטי הינו גורם סיכון אפשרי לדמנציה בולים עם סוכרת מסוג 2 וליקוי קוגניטיבי קל.  לאור השכיחות הגבוהה של תת לחץ דם אורתוסטטי, אבחנה מוקדמת וטיפול במקרים אלו עשויה להפחית משמעותית את הסיכון לדמנציה בחולים עם סוכרת מסוג 2 וליקוי קוגניטיבי קל.

J Clin Endocrinol Metab, Jan 8, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה