Nephrology Other

סוכרת הריונית מלווה בסיכון גבוה כפליים למחלת כליות כרונית (Diabetes Care)

היסטוריה של סוכרת הריונית מלווה בסיכון גבוה כפליים למחלת כליות כרונית, ללא תלות בהתפתחות סוכרת ויתר לחץ דם בשלב מאוחר יותר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes Care.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה ארצי על-בסיס נתונים ממאגר Danish Medical Birth Register וכללו 697,622 נשים שילדו בין 1997 ו-2018. מבין כלל המשתתפות במחקר, 3.4% דיווחו על היסטוריה שלסוכרת הריונית בהריון אחד לפחות ו-12.8% מהנשים עם סוכרת הריונית טופלו באינסולין, סמן להפרעה מטבולית חמורה יותר.

הנשים היו במעקב לאורך חציון של 11.9 שנים כאשר החוקרים בחנו את שיעורי הופעת מחלת כליות כרונית ומחלת כליות אקוטית כתוצאים העיקריים. עוד נבחנה ההשפעה של אבחנה של סוכרת ויתר לחץ דם על הסיכון להתפתחות מחלת כליות כרונית בשלב מאוחר יותר.

בנשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית תועד סיכון גבוה יותר משמעותית למחלת כליות כרונית, בהשוואה לנשים ללא סוכרת הריונית (יחס סיכון מתוקן של 1.92, רווח בר-סמך 95% של 1.67-2.21).

בנשים שטופלו באינסולין במהלך ההיריון בשל הפרעה מטבולית חמורה אך לא פיתחו סוכרת בהמשך תועד סיכון גבוה יותר פרופורציונאלית למחלת כליות כרונית (יחס סיכון מתוקן של 2.35, רווח בר-סמך 955 של 1.39-3.97).

בנשים עם סוכרת הריונית שפיתחו בהמשך סוכרת או יתר לחץ דם תועד סיכון גבוה עוד יותר למחלת כליות כרונית, רמז לכף שמניעת סוכרת ויתר לחץ דם לאחר סוכרת הריונית עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות מחלת כליות כרונית.

להיסטוריה של סוכרת הריונית לא הייתה השפעה על הסיכון למחלת כליות אקוטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי נשים עם הפרעה מטבולית חמורה במהלך היריון מהוות קבוצה בסיכון גבוה למחלת כליות כרונית בעתיד. הסיכון המוגבר משמעותית למחלת כליות כרונית תועד החל משנתיים לאחר ההיריון ולאורך שנים.

Diabetes Care, Dec 15, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה