Nutritional/Metabolic

האם דיאטה ים תיכונית מספקת הגנה מפני סרטן שד? (JAMA Intern Med)

מנתוני מחקר PREDIMED (Prevención con Dieta Mediterránea) עולה כי מעבר להגנה מפני מחלות לב וכלי דם, דיאטה ים תיכונית עשויה לספק הגנה מפני סרטן שד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן שד הינו הגורם המוביל למחלות ממאירות בנשים, עם עליה של למעלה מ-20% בשיעורי ההיארעות ברחבי העולם משנת 2008. חלק מהמחקרים התצפיתיים הציעו כי דיאטה ים תיכונית עשויה להפחית את הסיכון לסרטן שד. כעת הם ביקשו לבחון את ההשפעה של שתי התערבויות עם דיאטה ים תיכונית בהשוואה להמלצה להקפיד על דיאטה דלת שומן (קבוצת ביקורת) על ההיארעות של סרטן שד.

במחקר PREDIMED חולקו ביחס 1:1:1: חולים שטופלו במרפאות בספרד. בין 2003 עד 2009, 4,282 נשים בגילאי 60-80 שנים עם סיכון גבוה למחלות לב וכלי דם גויסו למחקר לאחר שהוזמנו ע”י הרופא המטפל. המשתתפות חולקו באקראי לדיאטה ים תיכונית בתוספת שמן זית כתית מעולה, דיאטה ים תיכונית בתוספת אגוזים מעורבים, או קבוצת ביקורת (המלצה להפחתת צריכת שומנים בתזונה).

שיעורי היארעות סרטן שד הוגדרו כתוצא סיום משני במחקר בנשים ללא היסטוריה של סרטן שד.

לאחר חציון מעקב לש 4.8 שנים, החוקרים זיהו 35 מקרים מאושרים של סרטן שד עם שיעורים של 1.1 ל-1,000 שנות-אדם באלו בקבוצת דיאטה ים תיכונית עם שמן זית כתית מעולה, 1.8 באלו בקבוצת דיאטה ים תיכונית עם אגוזים ו-2.9 באלו בקבוצת הביקורת. יחס הסיכון המתוקן בהשוואה לקבוצת הביקורת עמד על 0.32 עם דיאטה ים תיכונית ותוספת שמן זית כתית מעולה ו-0.59 עם דיאטה ים תיכונית עם אגוזים מעורבים. מניתוח להערכת חשיפה מצטברת שנתית יחס הסיכון לכל תוספת קלוריות של 5% משמן זית כתית מעולה, עמד על 0.72.

החוקרים מסכמים וכותבים כי זהו המחקר האקראי הראשון להערכת ההשפעה של התערבות תזונתית ארוכת טווח על היארעות סרטן שד. מהנתונים עולה השפעה מועילה לדיאטה ים-תיכונית בשילוב עם שמן זית כתית מעולה במניעה ראשונית של סרטן שד. התוצאות מבוססות על ניתוח משני של מחקר קודם והתבססו על מעט מקרים מתוארים, ולכן, דרושים אישור במחקרים ארוכים יותר.

JAMA Intern Med. Published online September 14, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה