Obesity

השמנה מעלה את הסיכון להפרעות התרוקנות צואה (Am J Gastroenterology)

השמנה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית לאי-נקיטת צואה, דחיפות מתן צואה ורקטוצלה גדול, כמו גם לחץ רקטאלי ואנאלי גבוה במנוחה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology.

החוקרים השלימו מחקר חתך שכלל 1,155 חולים (84% נשים) שהופנו למרפאה גסטרואנטרולוגית בבית חולים בלונדון. כל החולים ענו על קריטריוני Rome IV לאי-נקיטת צואה ו/או עצירות פונקציונאלית. במסגרת המחקר הושלם תיעוד היסטוריה רפואית, תסמינים וכן תוצאות בדיקות להערכת הפיזיולוגיה האנו-רקטאלית.

מהנתונים עולה כי כשני-שליש מהמשתתפים במחקר (66.5%) עם אי-נקיטת צואה ו/או עצירות פונקציונאלית סבלו מעודף-משקל או השמנת-יתר.

מהניתוח הסטטיסטי עלה קשר מובהק סטטיסטית בין השמנה ובין אי-נקיטת צואה ליציאות נוזליות (יחס סיכויים של 1.96), דחיפות במתן צואה (יחס סיכויים של 1.54), אי-נקיטת צואה עקב דחיפות (יחס סיכויים של 1.68) ודיגיטציה נרתיקית (יחס סיכויים של 2.18).

שיעור גבוה יותר של חולים עם השמנה ענו על קריטריוני Rome לאבחנת אי-נקיטת צואה, או משלב אי-נקיטת צואה ועצירות פונקציונאלית, בהשוואה לאלו עם עודף-משקל ואלו עם מדד מסת גוף תקין. החוקרים זיהו קשר ליניארי חיובי בין מדד מסת גוף ובין לחץ אנאלי במנוחה (p=0.0003).

עוד עולה מהנתונים כי בחולים עם השמנה תועדה שכיחות גבוהה יותר של רקטוצלה גדול ומשמעותי קלינית (יחס סיכויים של 2.62).

החוקרים מסכמים וכותבים להשמנה השפעה על התרוקנות צואה, בפרט אי-נקיטת צואה ותסמיני צניחת רקטום, לצד עליה בלחץ אנאלי במנוחה. הם קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים במטרה לקבוע אם השמנה הינה גורם סיכון הפיך לעצירות ואי-נקיטת צואה.

Am J Gastroenterology July 7, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה