Obesity

מה בין שטח שומן ויסראלי ובין הסיכון לתמותה עקב ממאירות? (Am J Clin Nutr)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition עולה כי שטח שומן ויסראלי נמוך יותר מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים עם מספר סוגים שונים של מחלות ממאירות, בפרט סרטן מעי גס ורקטום וסרטן קיבה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים בחנו את החשיבות של רקמת שומן בפרוגנוזה של ממאירויות שונות. עם זאת, במחקרים שונים התבססו על מגוון סמנים להערכת רקמת השומן והקשר בין מסת שומן ובין הפרוגנוזה בחולי סרטן עדיין שנוי במחלוקת.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי, מבוסס-אוכלוסייה, שכלל 14,018 חולים עם ממאירות במטרה לבחון סמני הרכב גוף אופטימאלי המשקפים את מסת השומן בגוף ועשויים לסייע בניבוי הסיכון לתמותה על-רקע מחלה ממארת. הם מדווחים כי שטח שומן ויסראלי הינו מדד טוב יותר לתכולת השומן בגוף בהשוואה למדד מסת הגוף ומדד פרוגנוסטי בלתי-תלוי של מסת השריר בחולי סרטן.

מדגם המחקר כלל 2,788 חולים שקיבלו טיפול סיסטמי. מהנתונים עולה כי שטח שומן גוף קטן יותר לווה בסיכון גבוה יותר לתמותה בחולים עם מגוון סוגים של מחלות ממאירות (יחס סיכון של 1.33, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.64). בפרט, תועד סיכון מוגבר לתמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכון של 1.81, רווח בר-סמך 95% של 1.06-3.08), סרטן קיבה (יחס סיכון של 2.13, רווח בר-סמך 95% של 1.3-3.49) וסרטן ריאות מסוג NSCLC (יחס סיכון של 1.27, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.59).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי שטח שומן ויסראלי הינו סמן מהימן למסת שומן גוף ומשקף את המצב התזונתי, חיסוני ודלקתי. מהנתונים עולה כי שטח שומן ויסראלי נמוך יותר מלווה בסיכון מוגבר לתמותה עקב מספר מחלות ממאירות. עוד מדובר בגורם פרוגנוסטי בלתי-תלוי למסת השריר בחולים עם מחלות ממאירות.

Am J Clin Nutr, July 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה