Obesity

יתרונות מתן סאקסנדה לאחר כישלון ירידה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי (JAMA Surgery)

באחד מכל ארבעה מטופלים לאחר ניתוח מטבולי/בריאטרי מתועדת ירידה של פחות מ-20% ממשקל הגוף והם נדרשים להתערבויות נוספות במטרה להשיג את יעד הירידה במשקל. מנתונים חדשים ממחקר BARI-OPTIMISE שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery עולה כי במקרים אלו, טיפול ב-Liraglutide (סאקסנדה) במינון יומי של 3 מ”ג מהווה גישה בטוחה ויעילה להשגת ירידה נוספת במשקל הגוף.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של סאקסנדה להפחתת משקל במטופלים לאחר ירידה לא-מספקת במשקל הגוף ותגובה GLP-1 ירודה לאחר ניתוח מטבולי.

החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל מבוגרים שהיו לפחות שנה אחת לאחר ניתוח מטבולי והשיגו ירידה קטנה מ-20% ממשקל הגוף לאחר הניתוח עם תגובה תת-אופטימאלית של GLP-1 בתגובה למזון. מהמחקר הוצאו חולים עם סוכרת מסוג 1, חולים עם מחלה פסיכיאטרית, גסטרואינטסטינאלית, לבבית, כלייתית או מטבולית חמורה; או חולים שטופלו באינסולין או אנאלוגים לקולטן ל-GLP-1 ותרופות העלולות להשפיע על משקל הגוף.

ההתערבות במסגרת המחקר כללה מתן סאקסנדה או פלסבו, בשילוב עם התערבות לשינוי אורחות חיים והגבלה תזונתית להשגת חסר קלורי יומי של 500 קילו-קלוריות למשך 24 שבועות.

התוצא העיקרי היה שינוי באחוז משקל גוף מתחילת המחקר ועד לאחר 24 שבועות מחקר. בטיחות הטיפול נבחנה ע”י מעקב אחר מדדים ביוכימיים, כוללת תפקודי כבד וכליות, בדיקה גופנית והערכת אירועים חריגים.

מדגם המחקר כלל 70 משתתפים (גיל ממוצע של 47.6 שנים; 52 נשים) עם ירידה לא-מספקת במשקל הגוף לאחר ניתוח מעקף קיבה או שרוול קיבה, אשר חולקו באקראי לקבלת סאקסנדה (35 מטופלים) או פלסבו (35 מטופלים). כל המשתתפים קיבלו לפחות מנה אחת של תרופת המחקר.

החוקרים מדווחים כי שמונה משתתפים הפסיקו את הטיפול (ארבעה בכל קבוצה) ושני חולים בזרוע הטיפול בסאקסנדה וחולה אחד בזרוע הפלסבו אבדו במהלך המעקב. עקב הגבלות COVID-19, שלושה משתתפים בזרוע ההתערבות ושבעה בזרוע הפלסבו לא יכלו להגיע להערכה פנים-מול-פנים.

ממוצע השינוי באחוז משקל הגוף מתחילת המחקר עד לאחר 24 שבועות עמד על 8.82%- עם סאקסנדה (31 משתתפים) לעומת 0.54- עם פלסבו (26 משתתפים). ההבדל הממוצע באחוז השינוי במשקל הגוף עם סאקסנדה לעומת פלסבו עמד על 8.03%- (רווח בר-סמך 95% של 10.39- עד 5.66-, p<0.001).

אירועים חריגים, בעיקר גסטרואינטסטינאליים, היו נפוצים יותר עם סאקסנדה (28 אירועים, 80%) לעומת פלסבו (20 אירועים, 57%). לא תועדו אירועים חריגים חמורים או מקרי תמותה על-רקע הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת של מתן סאקסנדה להפחתת משקל במטופלים עם ירידה לא-מספקת במשקל ותגובת GLP-1 תת-אופטימאלית לאחר ניתוח מטבולי.

JAMA Surgery, July 26, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה