Obesity

אחד מכל עשרה מטופלים עם עודף-משקל או השמנת-יתר מצליח לרדת 5% ממשקל הגוף (JAMA Netw Open)

הסיכוי השנתי כי אדם בעל עודף-משקל או השמנת-יתר יצליח לרדת לפחות 5% ממשקל גופו נע סביב 10%, כאשר הסיכוי לירידה במשקל עד לקטגוריית משקל בריא נמוך עוד יותר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הראו כי אפילו ירידה מתונה של 5% במשקל הגוף מלווה בשיפור המצב הבריאותי, כולל ירידה בלחץ דם סיסטולי ודיאסטולי, ירידה ברמות סוכר בדם בצום, ירידה בריכוז המוגלובין מסוכרר ועליה ברמות HDL.

במחקר הנוכחי הם התבססו על נתונים אודות למעלה מ-18 מיליון מבוגרים בארצות הברית, אשר נכללו במאגר נתונים ממוחשב אמבולטורי, IQVIA. אוכלוסיית המחקר כלל מבוגרים אשר פנו לטיפול רפואי, אך לא בהכרח במטרת הפחתת משקל ורצונם לרדת במשקל לא היה ידוע. מספר מחקרים הציעו כי שאלו המנסים לרדת במשקל  תתכן ירידה גודלה יותר במשקל הגוף.

בביקור הראשוני, 82.5% מהמשתתפים סווגו כבעלי עודף-משקל או השמנה. הגיל החציוני של המשתתפים במחקר עמד על 54 שנים, כאשר מעט יותר ממחצית (56.7%) היו נשים.

לאורך מעקב מקסימאלי של 14 שנים, שיעור המשתתפים בהם חלה ירידה של 5% ומעלה במשקל הגוף עמד על 33.4% מאלו שהיו בעלי עודף-משקל ועל 41.8% באלו שהיו בקטגוריית השמנת-יתר בתחילת המחקר. שיעור המטופלים שהשיגו משקל בריא (מדד מסת גוף בטווח 18.5-24.9 ק”ג/מ2) עמד על 23.2% ו-2.0%, בהתאמה.

בקבוצה המשולבת של עודף-משקל והשמנת-יתר, הסיכוי השנתי המתוקן להשגת ירידה של 5% במשקל הגוף ומעלה עמד על 1 מכל 10 מבוגרים, עם עליה עם קטגוריית מדד מסת-גוף מ-1 מבין 12 מבוגרים באלו עם עודף-משקל התחלתי ל-1 מבין 6 מבוגרים עם מדד מסת גוף בשל 45 ק”ג/מ2 ומעלה. הסבירות השנתית הייתה מעט נמוכה יותר בנשים שחורות לעומת לבנות (1 מבין 9 לעומת 1 מבין 8, בהתאמה).

מנגד, הסיכוי השנתי מתוקן להפחתת מדד מסת הגוף לטווח הבריא נע בין 1 מ-19 מבוגרים בעלי עודף-משקל ל-1 מבין 1,667 מאלו עם מדד מסת גוף התחלתי של 45 ק”ג/מ2 ומעלה. סיכוי זה היה גבוה יותר בנשים לעומת גברים והיה הגבוה ביותר בנשים לבנות.

ממצאים אלו עשויים לנבוע מהבדלים בזמינות וגישה לאפשרויות טיפול להשמנה, כולל התערבויות לשינוי אורחות חיים וטיפולים תרופתיים. הבנת דפוסי הירידה במשקל עשויה לסייע בתמיכה באוכלוסיות מסוימות בהן שכיחות גבוהה יותר של השמנה וסיכויים נמוכים יותר לירידה משמעותית במשקל.

JAMA Netw Open, Aug 7, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה