Oncology Other

תוצאות דומות לניתוח לפרוסקופי או פתוח בחולים עם סרטן לבלב (JAMA Surgery)

ניתוח לפרוסקופי להסרת לבלב ותריסריון הדגים תוצאות דומות בטווח הקצר לניתוח פתוח בחולים עם אדנוקרצינומה של הלבלב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח להסרת לבלב ותריסריון פותח לראשונה כטיפול בנגעים של ראש הלבלב והתפתחה לאורך 100 השנים האחרונות. עם התפתחות ניתוח זעיר פולשני, כריתה לפרוסוקפית של הלבלב והתריסריון התקדמה בצורה חסרת תקדים בשנים האחרונות.

במחקר הרב-מרכזי, בתווית-פתוחה, בחנו החוקרים את התוצאות בטווח הקצר ובטווח הארוך ב-200 חולים (גיל ממוצע של 61.3 שנים; 39% נשים) עם אדנוקרצינומה של הלבלב, אשר עברו כריתה לפרוסקופית (100 חולים) או פתוחה (100 חולים) בין ספטמבר 2019 ועד מרץ 2022.

למרות שהתוצא העיקרי של שיעורי ההישרדות הכוללות לאחר חמש שנים עדיין אינו פורסם, החוקרים מדווחים על התוצאים המשניים של התוצאות בטווח הקצר של ההתערבות הניתוחית, סיבוכים, תמותה ותוצאות אונקולוגיות.

מהנתונים עולה כי בחולים לאחר ניתוח לפרוסקופי תועד חציון זמן ניתוח ארוך יותר (330 דקות לעומת 297 דקות) ואובדן דם מועט (חציון של 145 מ”ל לעומת 200 מ”ל) בהשוואה לחולים לאחר ניתוח פתוח. שני חולים בזרוע הניתוח הלפרוסקופי הלכו לעולמם בתוך 90 ימים מהפרוצדורה, בעוד שבקבוצת ניתוח פתוח לא תועדו מקרי תמותה.

שיעורי התחלואה לאחר-ניתוח עמדו על 46% לעומת 54%, בהתאמה, עם מדד סיבוכים דומה בין הקבוצות. החוקרים לא זיהו הבדלים בשיעורי סיבוכים חמורים של Clavien-Dindo בדרגה III ומעלה (17% לעומת 23%) או חציון משך אשפוז לאחר הניתוח, אשר עמד על 14 ימים בשתי הקבוצות.  יתרה מזאת, שיעורי ניתוחים חוזרים (3% לעומת 2%) ואשפוזים חוזרים בתוך 90 ימים (0% לעומת 2%)  לא היו שונים משמעותית.

ממצאי המחקר מעידים כי בחולים נבחרים, ניתוח לפרוסקופי לכריתת לבלב ותריסריון בשל אדנוקרצינומה של הלבלב הדגימה בטיחות דומה בטווח הקצר, בהשוואה לניתוח פתוח. החוקרים קוראים לבחון את ההישרדות ארוכת הטווח במטרה לאשר את הבטיחות האונקולוגית של כריתה לפרוסקופית באוכלוסיית חולים זו.

JAMA Surgery, Oct 25, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה