Ophth. Other

מחלת עיניים תירואידית והביטויים מסכני הראייה שלה (פרופ’ מרדכי רוזנר)

עין

מחלת עיניים תירואידית Thyroid eye disease (TED) היא מחלת עיניים עם פוטנציאל לגרום למגבלות ולעיוות צורה, אשר לרוב מופיעה יחד עם מחלת תירואיד אוטואימונית, ובמיוחד מחלת גריבס. המחקרים על TED בוצעו בעיקר באוכלוסיות קליניות או הומוגניות, דבר שמקשה על ביצוע הכללות לגבי אוכלוסיות שונות. במחקר על שכיחות אורביטופתיה של גריבס דווח על פיזור גילאים בימודלי, ושיעור גבוה יותר בנשים באוכלוסייה לבנה במינסוטה בין 1976 ל- 1990, וממצא כזה דווח גם במחקרים אחרים. עישון זוהה באופן עקבי כגורם סיכון ל- TED, מוצא (יותר בלבנים מאשר באסיאתיים) וגורמים גנטיים הוצעו כגורמים שייתכן שקשורים. עם הופעת טיפולים ביולוגיים ב- 2020, מתגבר הצורך בהבנה משופרת של הגורמים הקשורים ל- TED ולמהלך המחלה באוכלוסיות שונות כדי לדעת איך לטפל.

ה- IRIS Registry (Intelligent Research in Sight) הינו בסיס מידע קליני ייחודי שהוקם על ידי האקדמיה האמריקאית לרפואת עיניים הכולל נתונים מתיקים רפואיים אלקטרוניים, וביולי 2022 כלל מידע על יותר מ- 75 מיליון חולים של בערך 15,799 רופאים במרפאות עיניים בארה”ב. בסיס מידע כזה מאפשר לחקור מצבים נדירים ברפואת עיניים בהיקף רחב יותר מאשר בעבר. המחקר הנוכחי נערך כדי להעריך את השכיחות של TED והשיעור של הביטויים מסכני הראייה שלו, וכן לבדוק קשרים לפקטורים כמו גיל, מגדר, אתניות ועישון, על פי בסיס המידע של IRIS באוכלוסייה גדולה של חולי עיניים ממרפאות בכל רחבי ארה”ב. החוקרים היו מארה”ב: מפילדלפיה, סן-פרנציסקו, וושינגטון, קליפורניה ומסצ’וסטס. החולים ב- IRIS Registry בגיל 18-90 שנים חולקו לחולים ב- TED וכאלה שאינם חולים ב- TED, ונבדקה השכיחות של התחלואה ב- TED. זוהו 41,211 חולי TED. השכיחות של TED הייתה 0.09% והשכיחות הגבוהה ביותר – 0.12% הייתה בקבוצת הגיל 50 – 59 שנים. השכיחות הייתה גבוהה יותר בנשים – 0.12% מאשר בגברים – 0.04%. השכיחות הייתה גבוהה יותר בחולים לא היספניים – 0.10% מאשר בהיספנים -0.05%. השכיחות הייתה שונה בגזעים השונים, מ- 0.08% באסיאתיים עד 0.12% בשחורים/אפריקאים-אמריקנים, עם שונות בגילאים עם השכיחות הגבוהה ביותר. גורמים שנמצאו קשורים ל- TED בבדיקה רבת משתנים כללו גיל, מגדר, גזע, עישון, וסוכרת סוג 1.

בעקבות המחקר הנוכחי המסקנות הן שיש לעדכן את הפרופיל האפידמיולוגי של TED. הפיזור הגילאי הוא אונימודלי וקיימת שונות בגזעים השונים. הקשר למגדר נשי, עישון וסוכרת סוג 1 תומך בממצאים קודמים. השונות באוכלוסיות השונות מעלה שאלות חדשות שטרם נמצא להן פתרון.

Ramesh S, Zhang Q (Ed), Sharpe J, Penne R, Haller J, Lum F, Lee AY, Lee CS, Pershing S, Miller JW, Lorch A, Hyman L, on behalf of the Iris Research Analytic Center Consortium
Thyroid Eye Disease and its Vision-Threatening Manifestations in the Academy IRIS Registry: 2014-2018
Am J Ophthalmol 2023;253:74–85

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה