Ophthalmic Surgery

צורות החדירה התוך אפיתליאלית של קרצינומה של בלוטות שומן בעפעף/ פרופ’ מרדכי רוזנר

עפעף

קרצינומה של בלוטות שומן (Sebaceous carcinoma) היא הממאירות השנייה בשכיחותה בעפעפיים בסין. יש שונות בצורת הופעתה, אשר לעיתים מחקה נגעים שפירים. הדבר גורם לאבחון מאוחר ולתמותה גבוהה. התסמין המטעה השכיח ביותר הוא גירוי עיני דיפוזי שנראה כמו מחלות דלקתיות. תסמין כזה מתפתח בגלל פיזור תוך אפיתליאלי של הגידול, שהינו מאפיין פתולוגי ייחודי של קרצינומה של בלוטת שומן בעפעפיים, ומופיע ב- 39% עד 81% מכל המקרים. על פי הגרסה האחרונה של הקלסיפיקציה של WHO של גידולים של העין, החדירה התוך אפיתליאלית של קרצינומה של בלוטות שומן בעפעפיים כוללת בעיקר 3 סוגים: פג’טואידית (pagetoid), בואנואידית (bowenoid) וצורה פפילרית. הצורה הפג’טואידית מאופיינת בתאי בלוטת שומן עם וקואולות המפוזרים בתוך האפיתליום. החדירה הבואנואידית מאופיינת בהחלפת כל האפיתל בתאים גדולים בעלי צורות שונות – פלאומורפיים (pleomorphic). בצורה הפפילרית יש בליטות גבשושיות עם אזורים המורכבים רק מתאי גידול.

הצורה הפג’טואידית נחקרה רבות בעשורים האחרונים, אולם עדיין קיימים חילוקי דעות בנוגע למקורה, הטיפול בה והמשמעות הפרוגנוסטית שלה. מחקר אחד מצא שהיא קשורה לסיכוי גדול יותר לאקזנטרציות של הארובה. מחקר אחר דיווח על תמותה במהלך 5 שנות מעקב של 10 שהם 59% מתוך 17 חולים עם חדירה פג’טואידית, ושל רק 7 המהווים 11% מתוך 64 חולים ללא חדירה כזו. לכן מקובל לחשוב שפיזור פג’טואידי תוך אפיתליאלי הוא גורם סיכון עבור הפרוגנוזה של קרצינומה של בלוטת שומן, אולם למחקרים אחרים יש מסקנות שונות מכך. יש מעט מחקרים המתייחסים לקשר בין צורות הגידול התוך אפיתליאליות לבין לצורות הקליניות ולפרוגנוזה, ובנוסף לכך רק לעיתים נדירות דנו בצורות הבואנואידית והפפילרית.

במחקר הנוכחי בוצעה בדיקה חוזרת של הממצאים בחולים עם קרצינומה של בלוטות שומן של העפעפיים עם צורות התפשטות תוך אפיתליאליות שונות והקשר בינן לבין המאפיינים הקליניים ההתחלתיים והפרוגנוזה. זיהוי המשמעות הקלינית של צורת ההתפשטות התוך אפיתליאלית עבור קרצינומה של בלוטת שומן של העפעפיים יאפשר תובנה עמוקה יותר לגבי התנהגות הגידול ובסיס טוב יותר לקבלת ההחלטות הקליניות. החוקרים היו משנחאי, סין. בוצעה בדיקה רטרוספקטיבית של הגיליונות הרפואיים ושל החתכים הפתולוגיים של כל החולים המתאימים כדי לברר חזרה של הגידול, הופעת גרורות, ותמותה כתוצאה מהגידול ונעשה עיבוד סטטיסטי כדי לברר את הקשר בין צורת ההתפשטות לתוצאות.

נמצאו 214 חולים עם קרצינומה של בלוטות שומן של העפעפיים. מתוכם 67, שהם 31%, היו עם חדירה תוך אפיתליאלית. מתוכם, 34 שהן 16% היו פג’טואידים, 27 שהם 13% היו בואנואידים, ו-6 שהם 2.8% היו פפילריים. החולים עם פיזור פג’טואידי היו עם אחור באבחנה גדול יותר באופן משמעותי, והאבחנות הראשוניות המוטעות של בלפריטיס היו רבות יותר. חזרה של גידול לאחר ניתוח במהלך מעקב מדיאני של 34 חודשים נמצאה ב- 67 המהווים 46% מהחולים ללא חדירה תוך-אפיתליאלית, ב- 17 חולים המהווים 50% מהקבוצה הפג’טואידית, ב- 8 חולים המהווים 30% מהקבוצה הבואנואידית, וב- 2 חולים המהווים 33% מהקבוצה הפפילרית. גרורות התפתחו בקרב 30 שהם 20% מהקבוצה ללא חדירה תוך אפיתליאלית, ב- 9 שהם 27% מהקבוצה הפג’טואידית, וב- 4 שהם 15% מהקבוצה הבואנואידית. תמותה מקרצינומה של בלוטת שומן הייתה ב- 15 חולים שהם 10% מהקבוצה ללא חדירה תוך אפיתליאלית, ב- 6 שהם 18% מהקבוצה הפג’טואידית, וב- 1 שהוא 3.7% מהקבוצה הבואנואידית. הבדיקה הסטטיסטית בעזרת רגרסיית Cox הראתה שההתפשטות התוך אפיתליאלית בצורה פג’טואידית הייתה קשורה באופן משמעותי לסיכון מוגבר לתמותה כתוצאה מהגידול.

המסקנות היו שהתפשטות תוך אפיתליאלית נמצאת בקרוב לשליש מהחולים עם קרצינומה של בלוטות שומן של העפעפיים. צורת הפיזור העיקרית היא פג’טואידית וקיומה מגדיל באופן משמעותי את הסיכון של תמותה מהממאירות. מומלץ לכן, לבצע בדיקה היסטופתולוגית מדוקדקת בכל חולה עם קרצינומה של בלוטת שומן בעפעפיים. תשומת לה מיוחדת צריכה להינתן לאלה עם פיזור פג’טואידי שמצריכים טיפול ומעקב נמרצים יותר.

Zhou C, Chai P, Xia W, Li J, Jia R, Fan X
Intraepithelial growth pattern for eyelid sebaceous carcinoma: a cohort of 214 patients from a single institution
Br J Ophthalmol 2023;107:324–330

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה