Ophthalmology Other

סקירה על טיפול מוקדם בנוגדי גורמי גדילה אנדותליאליים וסקולריים במקולופתיה מקרינה/ פרופ’ מרדכי רוזנר

מחלות עיניים

הקרנות החליפו במקרים רבים אנוקלאציות כטיפול המועדף בחולים עם מלנומה של הדמית. ההקרנות מאפשרות לשמר את העין ואף לאפשר ראייה שימושית, וכך לשפר משמעותית את איכות החיים. מאידך, ההקרנות גורמות לנזק גם לרקמות הסמוכות. הסיבוכים השכיחים ביותר של הקרנות, שפוגעים בראייה הם מקולופתיה של הקרנה (radiation maculopathy), נאורופתיה של עצב הראייה, וירוד. מבין אלה, המקולופתיה מהקרנות היא הגורם השכיח ביותר לאיבוד ראייה חמור ובלתי הפיך בעיניים שמטופלות בהקרנות בגלל מלנומה של הדמית.

טיפול בהקרנה מציל הן את החיים והן את הראייה בחולים עם גידול בעיניים. השיטות השכיחות ביותר הן ברכיתרפיה עם פלאק (plaque) וטיפול עם קרן חיצונית (external beam). ההקרנות תמיד מלוות לבסוף, בהתאם למינונן, בוסקולופתיה (radiation vasculopathy) באזור המטרה של ההקרנה ובסביבתו.

בשנת 2006 גילו שהזרקות תקופתיות לזגוגית של בבציזומב (bevacizumab) – נוגד גורם גדילה אנדותליאלי וסקולרי anti-vascular endothelial growth factor (anti-VEGF), יכולות לדכא ואף לרפא וסקולופתיה מהקרנה בעיניים. בהתחלה ניתן הטיפול עם התפתחות איבוד ראייה כתוצאה מהקרנה, והטיפול גרם לרגרסיה של הבצקת המקולרית, של הדימומים ברשתית והאוטמים – תפליטי צמר גפן (cotton-wool). למרות הטיפול נשארו החולים עם נזק שאריתי ברשתית שהתבטא במטמורפופסיה (metamorphopsia) ואיבוד ראייה. תוצאות אלה הובילו להקדמה של הטיפול ב- anti-VEGF במידה רבה יותר ויותר. בתחילה הוקדם הטיפול וניתן לאחר הופעת סימנים להתקדמות רטינופתיה של הקרנות, לאחר מכן הוקדם להופעת סימנים של מקולופתיה, ולבסוף ניתן לעיניים בסיכון גבוה ללא כל סימן קליני לרטינופתיה.

הטיפולים המוקדמים בזריקות לזגוגית של anti-VEGF גרמו לשימור במידה רבה יותר של המבנה והתפקוד המקולרי, הפחתת הדימומים ברשתית, העלמות כתמי צמר-גפן ושימור הראייה. מחקר שפורסם לאחרונה גילה באמצעות OCT-A שוסקולופתיה מהקרנות מתפתחת לפני הופעת סימנים ותסמינים קליניים בעיניים. לכן, הגיוני לשקול טיפול מוקדם בזריקות anti-VEGF לזגוגית בחולים בסיכון גבוה כדי למנוע או לדחות את איבוד הראייה. ייתכן שממצאי בדיקת OCT-A יכולים לשמש לזיהוי החולים שצריכים טיפול, ולאפנון תדירות ההזרקות הנדרשת כדי למנוע או לדחות פגיעה בעין מהקרנות וכך למנוע או לדחות איבוד ראייה הנובע מההקרנות.

המסקנה של סקירת הספרות הייתה, שהזרקות לזגוגית של anti-VEGF הוכחו כשיטה יעילה לדיכוי מקולופתיה מהקרנות ולשימור הראייה. טיפול מוקדם מדכא את הביטויים הקליניים של מקולופתיה מהקרנות שמסכנת ראייה בחולים בעלי סיכון גבוה, אולם יש לקחת בחשבון גם את ההבדלים בשיטות ואמצעי ההקרנה שמשפיעים על היעילות של הזרקות אלה.

 

PowelL BE, Chin KJ, Finger PT
Early anti-VEGF treatment for radiation maculopathy and optic neuropathy: lessons learned Eye (2023) 37:866–874

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה