Osteoarthritis

בדיקות סקירה לדיספלזיה של מפרק הירך בנוכחות טורטיקוליס מולד. האם בדיקה פיזיקלית מספיקה?/מאת ד”ר פנסקי, עורך אורתופדיה

שכיחות הקשר בין טורטיקוליס מולד (Congenital Muscular Torticollis CMT) ובין דיספלזיה של מפרק הירך (DDH) מוערכת במאמרים שונים ב 0-20% ובין CMT ו DDH המחייב טיפול ב -0-8.5%.

ההתוויות לבדיקות הדמייה של מפרקי הירך בתינוקות הלוקים ב CMT נחקרו במספר מאמרים. בחלק הומלץ לבצע בדיקות על קול (אולטראסאונד), בחלק צילומים ובמחקר מ 20080, בו נמצא שכל המטופלים שלקו ב DDH המחייב טיפול, זוהו בבדיקה פיזיקלית, המליצו המחברים להסתפק בבדיקה פיזיקלית בלבד,

על סמך סקירת מאמרים נרחבת בספרות נמצא כי אין די מידע אמין על פיו ניתן להסיק מהן דרכי הסקירה המומלצת לאבחון DDH.

מטרת המאמר הנוכחי הייתה לבחון מהי שכיחות המקרים בהם תינוקות הלוקים ב CMT לוקים גם ב DDH המחייב טיפול, והאם יש מטופלים הלוקים ב CMT וב DDH המחייב טיפול, ובדיקתם הפיזיקלית תקינה.   

שיטות: מחקר פרוספקטיבי בו נסקרו התיקים של כל המטופלים שלקו ב CMT בין 2003-2012 ואשר עברו בדיקות הדמייה של מפרקי הירך. 

תוצאות: זוהו 97 מטופלים: 55% נקבות, 45% זכרים. גיל ממוצע באבחון 7.9 חודשים (0.3-27.1 חודשים). בבדיקה הפיזיקלית של מפרקי הירך נמצא ליקוי ב 19  מהמטופלים (20%). הליקוי כלל אחד או יותר מהבאים: פיסוק אסימטרי, אסימטריה בקפלי העור, קליק במפרק הירך ומבחני גליאצי אורטולני וברלו חיוביים.

בדיקת ההדמייה הראשונה שבוצעה ב 28 מטופלים הייתה על קול של מפרקי הירך בגיל ממוצע 2.5 חודשים (0.4-5.9 חודשים) ואילו צילום רנטגן כבדיקת הדמייה ראשונה בוצע בקרב 69 תינוקות בגיל ממוצע 11.2 חודשים (טווח 2-40.2 חודשים). ב 10 מתוך 19 המטופלים בהם נמצא ליקוי בבדיקה הפיזיקלית בדיקת ההדמייה של מפרק הירך היתה תקינה. ב 12 מתוך 97 הנבדקים (12%) נמצאה בהדמייה דיספלזיה של מפרק הירך המחייבת טיפול. רק ב 9 מתוכם נמצא ליקוי בבדיקה הפיזיקלית. כלומר בקרב 3 מטופלים בהם הבדיקה הפיזיקלית הייתה תקינה, נמצא DDH המחייב טיפול. 2 מטופלים מתוך השלושה נבדקו במסגרת חוות דעת שנייה לאחר טיפול בחגורת פבליק על רקע DDH. 

דיון: שכיחות DDH המחייב טיפול בלוקים בטורטיקוליס מולד, בשיעור של 12% נחשבת גבוהה למדי. יתכן אף שהשכיחות גבוהה יותר, כיוון שבמחקר לא נכללו תינוקות הלוקים ב CMT אשר לא עברו הדמייה של מפרקי הירך. הבדיקה הפיזיקלית של מפרקי הירך הייתה תקינה לחלוטין בקרב 75% מהלוקים ב DDH המחייב טיפול, ואם נגרע את שני המטופלים שטופלו כבר ב DDH ניווכח כי בקרב 10% מהלוקים בDDH וטורטיקוליס, הבדיקה הפיזיקלית של מפרקי הירך תקינה.

מסקנות: המחברים מצהירים כי DDH שכיח יותר בקרב הלוקים ב CMT וממליצים לבצע לכל הלוקים ב CMT בדיקת על קול מפרקי ירך עד גיל 6 חודשים וצילום אגן לאחר גיל זה כבדיקת סקירה שגרתית.

Joiner ERA. Andras LM. Skaggs DL. Screening for hip dysplasia in congenital muscular torticollis: is physical exam enough? J Child Orthop (2014) 8:115-19

הערות העורך: בסוגיית בדיקות הסקירה של DDH עדין לא הושגה אחידות דעים. לעומת המצדדים בבדיקה פיזיקלית בלבד בתינוקות בעלי סיכון ללקות בDDH , יש המצביעים על האמינות המוגבלת של בדיקה זו, ובמקרים אלו המחיר כבד. החוקרים מצביעים חד משמעית כי לפחות במקרי טורטיקוליס מולד, מומלץ מאד לבצע בדיקת הדמיה ולא להסתפק בבדיקה הפיזיקלית.

העוסקים בתחום, אשר התנסו במקרים בהם אבחנת DDH לא בוצעה בזמן, והטיפול ב DDH התחיל מאוחר יחסית,  מעודדים מאד ביצוע על קול מפרקי ירך בגיל רך. הבדיקה פשוטה, זולה, נטולת סיכונים למעשה (למעט אולי טיפול יתר Overtreatment) ולכן מומלץ מאד לבצעה לפחות לכל התינוקות בעלי הסיכון ללקות בDDH.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה