Osteoarthritis

ירידה במדד מסת הגוף עשויה להפחית את הסיכון להתקדמות אוסטיאוארתריטיס של הברך (Arthritis & Rheumatol)

ירידה במדד מסת הגוף מלווה בסיכוי נמוך יותר להיארעות והתקדמות נזקים מבניים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Arthritis & Rheumatology.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין שינוי במדד מסת הגוף ובין היארעות והתקדמות פגמים מבניים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך כפי שנקבע לפי בדיקות הדמיה.

החוקרים אספו בדיקות הדמיה של הברך בתחילת המחקר ולאחר 4-5 שנות מעקב משלושה מדגמים בלתי-תלויים: מחקר Osteoarthritis Initiative, מחקר Multicenter Osteoarthritis Study ומחקר Cohort Hip and Cohort Knee. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין שינוי במדד מסת הגוף מתחילת המחקר ועד לאחר 4-5 שנות מעקב והיארעות והתקדמות אוסטיאוארתריטיס של הברך.

המחקר כלל 9,683 ברכיים של 5,774 משתתפים במחקר להערכת היארעות אוסטיאוארתריטיס של הברך ו-6,075 ברכיים של 3,988 משתתפים במחקר להערכת התקדמות השינויים המבניים בברך.

מהנתונים עולה קשר בין שינוי במדד מסת הגוף ובין היארעות והתקדמות פגמים מבניים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך. יחס הסיכויים המתוקן להיארעות אוסטיאוארתריטיס של הברך עמד על 1.05 (רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.09) ויחס הסיכויים המתוקן להתקדמות אוסטיאוארתריטיס עמד על 1.05 (רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.09).

עוד עולה מהנתונים קשר חיובי בין שינוי במדד מסת הגוף ובין היצרות החלל המפרקי והתפתחות אוסטיאופיטים בחלק המדיאלי, אך לא בחלק הלטראלי של הברך.

החוקרים מסכים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין ירידה במדד מסת הגוף ובין סיכון מופחת להיארעות והתקדמות אוסטיאוארתריטיס של הברך והתערבות זו עשויה לשמש כמרכיב חשוב למניעת התפתחות או החמרת אוסטיאוארתריטיס של הברך.

Arthritis & Rheumatol, April 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה