Osteoporosis

בטיחות מתן עירוי אקלסטה בזמן אשפוז מיד לאחר שבר (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מתן עירוי Zoledronic Acid (אקלסטה) בזמן אשפוז מיד לאחר שבר הינה גישה בטוחה ואינה מלווה בתופעות לוואי משמעותיות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מתן אקלסטה במהלך האשפוז הראשוני בשל שבר שברירי משפרת את שיעורי הטיפול התרופתי כנגד אוסטיאופורוזיס. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את פרופיל הבטיחות של טיפול באקלסטה בזמן אשפוז והשלימו מחקר תצפיתי שכלל חולים שאושפזו בשל שבר שברירי ונמצאו מתאימים לקבלת אקלסטה באשפוז.

אקמול ניתן כמנה יחידה לפני עירוי אקלסטה, או מספר פעמים ביום למשך 48 שעות או יותר לאחר קבלת העירוי. עוד ניתנו תוספי ויטמין D וסידן. החוקרים עקבו אחר שינויים בחום הגוף, ריכוז קריאטינין וסידן בדם.

מדגם המחקר כלל 285 חולים, כאשר 204 חולים קיבלו עירוי אקלסטה.

הטיפול באקלסטה לווה בעליה ממוצעת זמנית בחום הגוף של 0.31 מעלות צלזיוס ביום למחרת הטיפול. חום גוף מעל 38 מעלות תועד ב-15% מהחולים שטופלו בעירוי אקלסטה וב-4% מהחולים שלא קיבלו את הטיפול התרופתי.

מתן מספר מנות אקמול ביום, אך לא מתן מנה יחידה לפני עירוי אקלסטה, מנה את העליה בחום הגוך.

הטיפול באקלסטה לא השפיע על רמות קריאטינין בדם. ריכוזי סידן כולל וסידן מתוקן לאלבומין ירדו ב-0.54 מ”ג/ד”ל ו-0.40 מ”ג/ד”ל, בהתאמה, בזמן שפל (יום חמש לאשפוז).  לא תועדו מקרים של היפוקלצמיה תסמינית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מתן אקלסטה עם מספר מנות אקמול במהלך היום בזמן אשפוז מיד לאחר שבר הינה גישה בטוחה, ללא תופעות לוואי משמעותיות.

J Clin Endocrinol Metab, May 25, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה