Osteoporosis

הוספת ריכוז המוגלובין למדד FRAX משפרת את דיוק חיזוי הסיכון לשברים (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה אנמיה וירידה בריכוז המוגלובין מלווה בירידה בצפיפות עצם קורטיקאלית והיארעות שברים בנשים מבוגרות ולכן הוספת ריכוז המוגלובין למדד FRAX עשויה לשפר את דיוק ניבוי הסיכון לשברים בנשים מבוגרות עם אוסטיאופורוזיס.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מצאו כי אנמיה וירידה בריכוז המוגלובין מלווים בסיכון מוגבר לשברים, אך הערך המוסף למדד FRAX, הכלי הנפוץ ביותר לניבוי הסיכון לשברים, אינו ידוע. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין אנמיה, רמות המוגלובין, מיקרו-מבנה של העצם והסיכון להיארעות שברים ולבחון אם רמות המוגלובין עשויות לשפר את יכולת חיזוי הסיכון לשברים בנוסף לגורמי הסיכון הקליניים לפי מדד FRAX.

מדגם המחקר כלל 2,778 נשים מהקהילה בגילאי 75-80 שנים וכחלק ממחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה בשבדיה. בתחילת המחקר אספו החוקרים מידע אודות נתונים אנתרופומטריים, גורמי סיכון ונפילות, כמו גם דגימות דם וכן נתונים אודות מבנה השלי לפי בדיקת DEXA ו-HR-qCT. בתום המעקב הושלמה הערכה של היארעות שברים על-בסיס בדיקות הדמיה.

החוקרים זיהו קשר בין ריכוז המוגלובין נמוך ובין צפיפות עצם נמוכה יותר בכלל ירך ובצוואר ירך, כמו גם צפיפות כוללת וקורטיקאלית נמוכה יותר בטיביה, כאשר אנמיה לוותה בסיכון מוגבר לשבר אוסטיאופורוטי מג’ורי (יחס סיכון של 2.04, רווח בר-סמך 95% של 1.58-2.64). תוצאות דומות תועדו עם שברי ירך וכלל סוגי השברים, גם לאחר תקנון לגורמי סיכון לשברים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי רמות המוגלובין בדם עשויות לשמש כמרכיב חשוב לשיפור ההערכה הקלינית של חולים עם אוסטיאופורוזיס וחיזוי הסיכון לשברים.

J Clin Endocrinol Metab, July 5, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה