Ovarian Cancer

השוואה בין טיפול כימותרפי תוך-ורידי אל מול טיפול תוך-פריטונאלי בנשים עם סרטן שחלות (J Clin Oncol)

בנשים עם ממאירות מתקדמת של השחלות, היתרון ההישרדותי של טיפול כימותרפי גדול יותר עם גישת טיפול במתן תוך-פריטונאלי, בהשוואה למתן תוך-ורידי, כך עולה מתוצאות מחקר ארוך-טווח, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

עם זאת, אחת המחלוקות הגדולות ביותר בתחום הגניקולוגיה האונקולוגית טיפול תוך-ורידי או טיפול תוך-פריטונאלי עדיין לא הסתיימה. במאמר מערכת נלווה למחקר טענו מומחים בתחום כי לא ברור אם המתן התוך-פריטונאלי הוא האחראי להבדלים שתוארו ויש לקחת בחשבון כי גישת טיפול זו רעילה, יקרה ומסובכת יותר.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע את שיעורי ההישרדות ארוכי הטווח והגורמים הפרוגנוסטיים לאחר טיפול כימותרפי תוך-פריטונאלי בנשים עם סרטן שחלות מתקדם.

מדגם המחקר כלל 876 נשים, עם חציון מעקב של 10.7 שנים. חציון ההישרדות עם טיפול תוך-פריטונאלי עמד על 61.8 חודשים, בהשוואה ל-51.4 חודשים עם טיפול תוך-ורידי. טיפול תוך-פריטונאלי לווה בירידה של 23% בסיכון לתמותה (p=0.002) וכן הביא לשיפור ההישרדות בנשים עם שארית גידול מאקרוסקופית (עד 1 ס”מ). הסיכון לתמותה היה נמוך ב-12% עם כל מחזור טיפול כימותרפי תוך-פריטונאלי.

גורמים שנקשרו עם שיעורי הישרדות נמוכים יותר כללו היסטולוגיה צלולה/רירית לעומת סרוזית (יחס סיכון מתוקנן של 2.79), שארית גידול מאקרוסקופית לעומתה מחלה לא נראית (יחס סיכון של 1.89) ומספר נמוך יותר של מחזורי טיפול כימותרפי תוך-פריטונאלי (יחס סיכון מתוקן של 0.88). בחולות צעירות יותר תועד סיכוי גבוה יותר להשלמת משטר הטיפול התוך-פריטונאלי, עם ירידה של 5% בסבירות להשלמת הטיפול בכל שנת גיל (יחס סיכויים של 0.95).

החוקרים מסכמים וכותבים כי היתרון של טיפול כימותרפי תוך-פריטונאלי בהשוואה לטיפול תוך-ורידי נשמר לאורך למעלה מעשר שנים. טיפול תוך-פריטונאלי הביא לשיפור ההישרדות בנשים עם שארית מחלה מאקרוסקופית. שיעורי ההישרדות השתפרו עם הגדלת מספר מחזורי הטיפול התוך-פריטונאלי.

J Clin Oncol. Published online March 23, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה