Pain

התועלת של עירוי תוך-ורידי חוזר של Esketamine לטיפול במתבגרים עם הפרעת דיכאון ומחשבות אובדניות (J Am Acad Child Adolesc Psychiatry)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Academy of Children and Adolescent Psychiatry עולה כי עולה כי מתן שלוש מנות Esketamine (ספראבטו) דרך הוריד, בשילוב עם טיפול סטנדרטי באשפוז, מהווה גישה יעילה ונסבלת היטב לטיפול במתבגרים עם הפרעת דיכאון ומחשבות אובדניות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אובדנות הינו גורם מוביל לתמותה בקרב מתבגרים עם אפשרויות טיפול מוגבלות. קטמין והאננטיומרים שלו הדגימו השפעה נוגדת-אובדנות מהירה במבוגרים עם הפרעת דיכאון מג’ורית, אך היעילות במתבגרים אינה ידועה. הם השלימו מחקר מבוקר-פלסבו להערכת היעילות והבטיחות של Esketamine במתן תוך-ורידי באוכלוסייה זו.

מדגם המחקר כלל 54 מתבגרים בגילאי 13-18 שנים עם הפרעת דיכאון מג’ורית ומחשבות אובדניות, אשר חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת שלושה עירויים של Esketamine במינון של 0.25 מ”ג/ק”ג או Midazolam במינון של 0.045 מ”ג/ק”ג לאורך חמישה ימים, בשילוב עם טיפול סטנדרטי באשפוז.

החוקרים בחנו את השינויים מתחילת המחקר עד לאחר 24 שעות לאחר העירוי האחרון (יום 6) במדדי C-SSRS Ideation and Intensity (או Columbia Suicide Severity Rating Scale)  ובמדד MADRS (או Montgomery Asberg Depression Rating Scale). בנוסף, התגובה הקלינית לאחר ארבעה שבועות הוגדרה כתוצא משני של המחקר.

השינוי הממוצע במדד C-SSRS Ideation and Intensity מתחילת המחקר עד יום 6 היה גדול יותר משמעותית בזרוע הטיפול ב- Esketamine לעומת Midazolam (מחשבות אובדניות: 2.6- לעומת 1.7-, p=0.007; עצימות, 10.6- לעומת 5.0-, p=0.002) והשינויים במדדי MADRS מתחילת המחקר עד יום 6 היו גדולים יותר משמעותית בזרוע Esketamine לעומת Midazolam (15.3- לעומת 8.8-, p=0.004).

שיעורי תגובה נוגדת-אובדנות ונוגדת-דיכאון ארבעה שבועות לאחר הטיפול עמדו על 69.2% ו-61.5% לאחר Esketamine ועל 52.5% ו-52.5% לאחר Midazolam, בהתאמה.

תופעות הלוואי הנפוצות עם Esketamine כללו בחילה, דיסוציאציה, פה יבש, טשטוש, כאבי ראש וסחרחורות.

החוקרים מסכים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים ביעילות של עירויים תוך-ורידיים חוזרים של Esketamine לטיפול במתבגרים עם הפרעת דיכאון מג’ורית ומחשבות אובדניות.

J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2023 Jul 1

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה