Pain

גירוי מלעורי אוזני של עצב הואגוס אינו יעיל כטיפול בדלקת מפרקים שגרונית (Arthritis & Rheumatology)

מחקר חדש מצא כי גירוי אוזני (אוריקולרי) מלעורי של עצב הואגוס אינו יעיל יותר מפלצבו בהשפעה על תסמינים הנובעים מדלקת מפרקים שגרונית

מחקר חדש שפורסם ב-Arthritis & Rheumatology. מצא כי גירוי אוזני (אוריקולרי) מלעורי של עצב הואגוס (VNS – Vagus Nerve Stimulation) אינו יעיל יותר מפלצבו בהשפעה על תסמינים הנובעים מדלקת מפרקים שגרונית (RA – Rheumatoid Arthritis), עם זאת החוקרים מדגישים כי מחקרים שיבחנו צורות נוספות של VNS עשויים להגיע לתוצאות שונות. החוקר הראשי, ד”ר מתיו בייקר, ראש החטיבה לאימונולוגיה וראומטולוגיה באוניברסיטת סטנפורד, קליפורניה, אמר ש”VNS הינו טיפול הניתן עבור מחלות אוטואימוניות בנוסף לקבוצת תכשירי ה-DMARDs, כך שהעיקרון הטיפולי מבוסס על הרפלקס הדלקתי, המתאר קשר פרימיטיבי בין מערכת העצבים למערכת החיסון”. הגירוי החשמלי שולח אותות דרך עצב הואגוס לעצב הטחול (Splenic nerve), מעורר את תאי החיסון, ומוביל לחסימת ייצור של ציטוקינים דלקתיים כגון TNF.

מחקר קודם שכלל 17 מטופלים עם RA להם הושתל מכשיר VNS בעצב הואגוס הצווארי השמאלי, הראה שיפור בתסמיני המחלה וכן ירידה בייצור TNF. מחקר אחר שכלל 18 מטופלים עם זאבת אדמנתית מערכתית (SLE) מצא שמטופלים שטופלו ב-VNS דיווחו על הפחתה בכאבי השרירים והשלד. מחקרים נוספים הוכיחו גם את ההשפעה החיובית של VNS לא פולשני על תסמיני RA, אך כל המחקרים שנערכו עד כה היו עם מדגמים קטנים יחסית או בלתי מבוקרים.

במסגרת המחקר הנוכחי שכלל 113 מטופלים עם RA ועם תגובה לא מספקת או אי סבילות ל-DMARDs, המטופלים טופלו ב-VNS אוזני במשך 15 דקות בכל יום. תוצאות המחקר הראו כי לאחר 12 שבועות, לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטי בין קבוצת ההתערבות לזרועות הדמה בהשגת שיפור קליני ומעבדתי (לפי מדד CRP).

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה