Pancreatic Cancer

חסם של הצליאק משפר כאב במטופלים עם סרטן הלבלב (JAMA)

Neurolytic celiac plexus block (NCPB) מפחית את עוצמת הכאב במטופלים עם סרטן הלבלב אך לא משפר את איכות החיים או ההישרדות, כך עולה מתוצאות מחקר המתפרסם בגיליון מרץ של ה- Journal of the American Medical Association.

במחקר אקראי וכפול סמוית זה שנערך ב-Mayo Clinic נכללו 100 מטופלים עם כאב הנובע מסרטן לבלב בלתי-נתיח. הם הוקצו אקראית לקבלת NCPB או טיפול דמה ואנלגטיקה סיסטמית ונמצאו במעקב במשך שנה או עד למותם. כל המטופלים הורשו לקבל תוספת אופיואידים מרופא שלא ידע לאיזו קבוצת טיפול השתייכו.

בתחילת המחקר עוצמת הכאב הממוצעת שדווחה על-ידי המטופלים היתה בסביבות 4, בסולם מ- 0 עד 10, בשתי קבוצות הטיפול. לאחר שבוע הטיפול הראשון נמצא שיפור בעוצמת הכאב ובאיכות החיים בשתי הקבוצות, אך בקבוצה שטופלה ב-NCPB  ההפחתה בכאב היתה רבה יותר באופן משמעותי מאשר בקבוצה שטופלה באופיואידים בלבד. גם במשך שאר תקופת המחקר דירוג הכאב היה נמוך יותר בקבוצה שטופלה ב- NCPB. במהלך 6 השבועות הראשונים של הטיפול, כאב בינוני עד חמור דווח ב- 14% מקבוצת ה- NCPB בהשוואה ל- 40% בקבוצה שטופלה באופיואידים בלבד, הבדל שהיה מובהק סטיטיסטית.

עם זאת, צריכת אופיואידים, שכיחות תופעות הלוואי של אופיואידים ואיכות החיים היו דומים בשתי הקבוצות. שיעור ההישרדות לשנה היה 16% בקבוצת ה-NCPB ו- 6% בקבוצת האופיואידים, אך ההבדל לא הגיע לכדי מובהקות סטטיסטית.

החוקרים מסכמים שלמרות ש- NCPB מביא לשיפור בכאב במטופלים עם סרטן לבלב בהשוואה לטיפול סיסטמי בלבד, לא נצפתה השפעה משמעותית סטטיסטית על איכות החיים או ההישרדות.

JAMA. 2004;291:1092-1099

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה