Pancreatic Cancer

האם קיים קשר בין בשר אדום וסרטן לבלב? (J Natl Cancer Inst.)

מחקר חדש מצביע על קשר בין בשר אדום, אך לא עופות, דגים או מוצרי חלב, ובין סיכון מוגבר להתפתחות סרטן לבלב.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים הצביעו על קשר בין צריכת בשר ובין סיכון לסרטן לבלב אקסוקריני, אך התוצאות לא היו עקביות. את הקשר ייחסו הן לשומן והן לכולסטרול בבשר ולשיטות ההכנה של המזון.

במסגרת המחקר, עקבו החוקרים במשך 7 שנים אחר 190,545 נבדקים ובאמצעות שאלונים העריכו את צריכת המזון. במהלך תקופת המעקב נרשמו 482 מקרים של סרטן לבלב. באמצעות Cox Proportional Hazards Model קבעו את הקשר בין סרטן לבלב ובין מוצרי מזון ביחס לצריכת האנרגיה הכללית. החוקרים ביצעו ריבוד לפי מין ומשך הזמן במחקר, ותיקננו לגיל, עישון, היסטוריה של סכרת וסרטן לבלב במשפחה, מוצא וצריכת קלוריות.

הנבדקים דורגו לחמש קבוצות לפי הצריכה היומית של בשר מעובד. הסיכון של נבדקים בקבוצה עם הצריכה היומית הכי גבוהה היה גבוה ב-68% בהשוואה לנבדקים בקבוצה הכי נמוכה

(g/1,000 kcal) (Relative Risk = 1.68, 95% confidence interval, 1.35 – 2.07; P <.01). השכיחות בקבוצת הנבדקים עם הצריכה היומית הכי גבוהה עמדה על 41.3 לשנה ל-100,000 נבדקים, לעומת 20.2 מקרים לשנה ל-100,000 נבדקים בקבוצה התחתונה.

כאשר השוו בין הקבוצה הראשונה לקבוצה האחרונה ראו כי הן צריכת בשר חזיר והן צריכת בשר אדום היו קשורות בעליה ב-50% בסיכון (בשניהם P<0.01). לא נמצא קשר בין צריכת עופות, דגים, מוצרי חלב, ביצים, שומן כללי, שומן רווי או כולסטרול ובין סיכון לסרטן לבלב. למרות שנמצא קשר משמעותי בין צריכת שומן כללי ושומן רווי שמקורם בבשר ובין עליה בסיכון לסרטן לבלב, קשר זה לא היה נכון עבור שומן ושומן רווי שמקורם במוצרי חלב.

נמצא קשר בין צריכת בשר אדום ובשר מעובד ובין סיכון מוגבר לסרטן לבלב. מאחר שהממצאים עבור שומן שמקורו בבשר ושומן שמקורו במוצרי חלב היו שונים נראה ששומן ושומן רווי אינם תורמים למנגנון התפתחות הסרטן. ייתכן שפקטורים קרצינוגניים שמקורם בצורת ההכנה של הבשר אחראיים לקשר בין השניים.

מגבלות המחקר כללו בין היתר אוכלוסיה המצומצמת להוואי וקליפורניה, טעויות שמקורן בשימוש בשאלונים, טעויות אפשרויות בצריכת המזון, תיקנון התוצאות לסכרת כפקטור המערפל את הקשר.

לסיכום, החוקרים כותבים כי הממצאים מעידים כי קיים קשר בין צריכת בשר אדום ובשר מעובד ובין סיכון מוגבר לסרטן לבלב, ולכן מדובר בגורם פוטנציאלי חשוב במניעת המחלה. מתוצאות המחקר עולה האפשרות להורדת הסיכון לסרטן לבלב ע”י הקטנת צריכת בשר אדום ומעובד. לדברי החוקרים יש להמשיך ולחקור את הקשר בין בשר וסרטן לבלב, ולהתמקד בשיטות ההכנה ובפקטורים קרצינוגנים אפשריים.

J Natl Cancer Inst. 2005;47:1458-1465

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה