Pancreatic Cancer

התועלת של טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי לעומת ניתוח מיידי בחולים עם סרטן לבלב נתיח (Int J Surg)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Surgery עולה יתרון הישרדותי לטיפול כימותרפי קדם-ניתוחי לעומת הפניה מיידית לניתוח של חולים עם ממאירות לבלב נתיחה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפניה מיידית לניתוח ולאחריה טיפול כימותרפי משלים עדיין מהווים את הטיפול המקובל במקרים של סרטן לבלב נתיח. עם זאת, יש עדויות מצטברות המעידות על תוצאות חיוביות לטיפול כימותרפי קדם-ניתוחי ולאחריו התערבות ניתוחית.

המחקר כלל את כל החולים עם סרטן לבלב נתיח אשר טופלו במרכז שלישוני בין 2013 ועד 2020. החוקרים השוו את מאפייני הבסיס, מהלך הטיפול, תוצאות הניתוח ושיעורי ההישרדות.

מדגם המחקר כלל 159 חולים עם גידול נתיח, 46 מהם (29%) קיבלו טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי ו-113 חולים (71%) הופנו מיידית לניתוח.

מבין החולים בזרוע טיפול קדם-ניתוחי, 11 חולים (24%) לא הופנו לניתוח כריתה, ארבעה חולים (36.4%) בשל מחלות רקע, שני חולים (18.2%) בשל סירוב החולה ו-2 חולים (18.2%) בשל התקדמות המחלה.

מבין החולים שהופנו מיידית לניתוח, ב-13 מקרים (12%) בזמן הניתוח התברר כי הגידול לא-נתיח; שישה גידולים היו מתקדמים-מקומית וב-5 גידולים זוהו גרורות מרוחקות.

בסיכומו של דבר, 97% מהחולים בזרוע טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי ו-58% מהחולים בזרוע הטיפול הניתוחי השלימו טיפול כימותרפי אדג’וונטי.

בעת חיתוך הנתונים, 24 חולים (69%) בזרוע הטיפול הכימותרפי הקדם-ניתוחי ו-42 חולים (29%) בזרוע ניתוח מיידי, שרדו ללא עדות לגידול. חציון משך ההישרדות ללא-הישנות עמד על 31.3 חודשים עם טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי, 10.6 חודשים עם הפניה לניתוח מיידי וטיפול כימותרפי משלים ו-8.5 חודשים עם הפניה לניתוח מיידי וללא טיפול כימותרפי משלים. חציון משך ההישרדות הכולל טרם נקבע בחולים שהופנו לטיפול כימותרפי קדם-ניתוחי, זאת בהשוואה ל-25.9 חודשים באלו שהופנו לניתוח ולאחריו טיפול משלים ו-21.7 חודשים שהשלימו ניתוח ללא טיפול כימותרפי משלים.

מהערכת התוצאות לפי שלב המחלה הראשוני עלה כי חציון משך ההישרדות הכוללת בחולים לאחר טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי לא היה שונה משמעותית מזה שתואר בחולים שהופנו מיידית לניתוח עם גידול של עד 2 ס”מ (p=0.29). בחולים שקיבלו טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי תועדו שיעורי ניתוח R0 גבוהים יותר (83% לעומת 53%), לצד שיעורים נמוכים יותר של הישנות (31% לעומת 71%) וחציון מספר קשריות ליפה שהוסרו (23 לעומת 15, בהתאמה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על עדיפות טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי על-פני הפניה מיידית לניתוח של חולים עם סרטן לבלב נתיח עם הישרדות טובה יותר.

Int J Surg. 2023 Jun 8

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה