Pancreatic Cancer

ההשפעה של אבחנה של ממאירות קודמת על תוצאות סרטן לבלב (Cancer Epidemiol)

אבחנה קודמת של מחלה ממארת מלווה בשיעורי הישרדות מעט טובים יותר בחולים עם אבחנה של סרטן לבלב, אך רק בחולים עם ממאירות בשלב IV, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cancer Epidemiology.

ההישרדות הכוללת של סרטן לבלב היא נמוכה, עדות לחשיבות מחקרים נוספים לשיפור הטיפול המכוון כנגד סרטן לבלב. בחלק מהחולים עם סרטן לבלב היסטוריה של מחלה ממארת קודמת ולכם הם אינם נכללים במחקרים קליניים, למרות שאין מידע אודות ההשפעה של ממאירות קודמת על מהלך סרטן לבלב.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של ממאירות קודמת על מהלך המחלה בחולים עם סרטן לבלב.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה שכלל חולים מדנמרק עם אבחנה של סרטן לבלב בין 2004 עד 2020 ואספו נתונים ממספר מאגרים ארציים בדנמרק. הם חישבו את שיעורי ההישרדות הכוללת ושיעורי ההישרדות לפי שלב המחלה, תוך השוואת חולים עם וללא ממאירות קודמת.

מדגם המחקר כלל 11,147 חולים עם אבחנה של סרטן לבלב, מהם 906 (8.1%) עם ממאירות קודמת. בהשוואת חולים עם ממאירות קודמת לעומת אלו ללא היסטוריה של ממאירות, ההישרדות המתוקנת הייתה מעט טובה יותר באלו עם היסטוריה של מחלה ממארת (הבדל של 1.5 חודשים, רווח בר-סמך 95% של 0.7-2.2 חודשים).

לאחר סיוג החולים לפי שלב סרטן לבלב, ההבדל המתואר היה מוגבל לחולים עם ממאירות בשלב IV (הבדל של 1.1 חודשים, רווח בר-סמך 95% של 0.5-1.7 חודשים).

בקרב חולים עם ממאירות קודמת תועדה שכיחות נמוכה יותר של מקרי אבחנה של מחלה בשלב IV וסיכוי גבוה יותר לאי-קבלת טיפול, בהשוואה לחולים ללא ממאירות קודמת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על היסטוריה של ממאירות מלווה בהישרדות מעט טובה יותר של חולים עם סרטן לבלב, אך רק במקרים בהם מדובר במחלה IV. להערכתם, ממצאים אלו ככל הנראה נובעים מהטית הקדם, קרי הטיה עקב גילוי מוקדם. 

Cancer Epidemiol, Sep 19, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה