Pancreatic Cancer

סדר הטיפול עשוי להשפיע על הישרדות חולים עם סרטן לבלב (BMC Cancer)

סדר מתן טיפולים סיסטמיים לטיפול באדנוקרצינומה גרורתית או לא-נתיחה של הלבלב עשוי להשפיע על הישרדות החולים, כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת BMC Cancer.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות התקדמות טיפולית, ההישרדות של חולים עם אדנוקרצינומה של הלבלב שאינה נתיחה ו/או גרורתית לא השתפרה משמעותית בשנים האחרונות. בניתוח הנוכחי הם ביקשו לבחון אם סדר הטיפול עשוי להשפיע על תוצאות ההישרדות של חולים אלו.

החוקים השלימו ניתוח נתונים אודות חולים ממרכז רפואי יחיד, אשר כלל מטופלים שקיבלו קווי טיפול שונים בין ינואר 2015 ועד דצמבר 2021. התכשירים ששימשו בשכיחות הגבוהה ביותר כקו-טיפול ראשון כללו Nab-Paclitaxel עם S-1 (58%), לאחריו משלב FOLFIRINOX (10%), משלב Nab-Paclitaxel עם Gemcitabine (8%), טיפול ב-Gemcitabine לבדו (7%), משלב Gemcitabine עם Oxaliplatin (6%); טיפול קו-שני, בסדר השכיחות, כללו טיפול משולב עם Gemcitabine (48%), טיפול משולב עם Nab-Paclitaxel (19%), FOLFIRINOX (10%) ו-Gemcitabine לבדו (7%); טיפולים מקו-שלישי כללו FOLFIRINOX (31%), משלבי Irinotecan או Oxaliplatin (23%), אימונותרפיה (19%) ומשלבי טיפול עם Gemcitabine (10%).

התקדמות מחלה תועדה ב-90% מהחולים, כאשר חציון משך ההישרדות הכולל עמד על 12 חודשים, רק 48% מהחולים היו מסוגלים להתחיל קו טיפול שלישי.

החוקרים התמקדו בשלושה רצפי טיפול נפוצים: משלב Nab-Paclitaxel עם Gemcitabine או טיפול משולב עם Nab-Paclitaxel כקו-טיפול ראשון ומשלב FOLFIRINOX כקו-טיפול שני (רצף א’); משלב Nab-Paclitaxel למשלב Gemcitabine למשלב FOLFIRINOX (רצף ב’); או משלב Nab-Paclitaxel למשלב Gemcitabine למשלב Oxaliplatin או Irinotecan (רצף ג’).

ממצאי המחקר מעידים כי חציון משך ההישרדות עמד על 14 חודשים בקרב חולים תחת רצף א’ ורצף ג’, בהשוואה למשך הישרדות של 18 חודשים עם רצף טיפול ב’.

בקרב חולים תחת רצף טיפול ב’ תועד סיכון נמוך ב-52% לתמותה בהשוואה לחולים תחת טיפול ברצף א’ (יחס סיכון של 0.48, p=0.018) ונמוך ב-75% לתמותה בהשוואה לאלו תחת רצף טיפול ג’ (יחס סיכון של 0.25, p=0.04).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו מספקים נתוני עולם-אמיתי התומכים ביעילות רצפי טיפול שונים ומדגישים את החשיבות של סדר הטיפול על הישרדות חולים עם סרטן לבלב מתקדם.

BMC Cancer, Jan 12, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה