Pancreatitis

טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 להפחתת משקל מלווה בסיכון מוגבר לדלקת לבלב וסיבוכים במערכת העיכול (JAMA)

בהשוואה לטיפול ב-Bupropion-Naltrexone, טיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 להפחתת משקל מלווה בסיכון מוגבר לדלקת לבלב, גסטרופרזיס וחסימת מעי, אם כי לא תועדה עליה בסיכון למחלת דרכי מרה, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות ממשפחה זו משמשות יותר ויותר להפחתת משקל, כאשר ישנם דיווחים לפיהם חלק מהמטופלים בתרופות אלו להפחתת משקל פנו בשל אירועים חוזרים של בחילות והקאות משנית לגסטרופרזיס. עם זאת, עד כה לא היו נתונים ממחקרים אפידמיולוגיים גדולים בנושא.

החוקרים התבססו על מדגם אקראי של 16 מיליון מטופלים ממאגר PharMetrics Plus Database ובחנו את תופעות הלוואי במערכת העיכול בקרב מטופלים חדשים ב-Liraglutide (4,144 מטופלים) או Semaglutide (613 מטופלים) בין השנים 2006 ו-2020. הם השוו את התוצאים אל מול תרופה אחרת להפחתת משקל, Bupropion-Naltrexone (654 מטופלים) ועקבו אחר כלל המשתתפים במטרה לזהות התפתחות מחלה ביליארית, דלקת לבלב, חסימת מעי או גסטרופרזיס.

מהתוצאות עולה כי בהשוואה ל-Bupropion-Naltrexone, טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לווה בסיכון גבוה פי תשע (יחס סיכון של 9.09, רווח בר-סמך 95% של 1.25-66) לדלקת לבלב ובסיכון גבוה פי ארבע לחסימת מעי (יחס סיכון של 4.22, רווח בר-סמך 95% של 1.02-17.4) או גסטרופרזיס (יחס סיכון של 3.67, רווח בר-סמך 95% של 1.15-11.9). עם זאת, הטיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לא נקשר עם סיכון מוגבר למחלה ביליארית (יחס סיכון של 1.5, רווח בר-סמך 95% של 0.89-2.53).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הטיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 להפחתת משקל מלווה בסיכון מוגבר לדלקת לבלב וסיבוכים במערכת העיכול. לאור השימוש הנרחב בתרופות אלו, יש לקחת בחשבון את תופעות הלוואי הללו כאשר שוקלים מתן טיפול תרופתי להפחתת משקל. מדובר במידע חשוב מאוד שיש לקחת בחשבון לפני התחלת טיפול בתרופות אלו במטרה להבין באילו מצבים יש לפנות להערכה רפואית ולמנוע סיבוכים חמורים.

JAMA, Oct 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה