Parkinson

גירוי מגנטי טרנס-קרניאלי חוזר מסייע לטיפול בדכאון בחולי פרקינסון (J Neurol Neurosurg Psychiatry)

ממצאיו של מחקר מבוקר מצביעים על כך שטיפול באמצעות גירוי מגנטי חוזר לגולגולת (Repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) שווה ביעילותו ל- fluoxetine לטיפול בדכאון בחולי פרקינסון.

הטיפול החדש אינו פולשני ונסבל היטב ע”י החולים, ציינו החוקרים והוסיפו שהוא מגביר את פעילות המערכת הסרוטונרגית. ממחקרים קודמים התברר שגירוי מגנטי לאזור הפרה-פרונטלי אף הביא לשיפור בתפקוד המוטורי של חולי הפרקינסון.

במחקר השתתפו 42 חולי פרקינסון שסבלו מדכאון. חלק החולים קיבל rTMS בתדירות 15 הרץ למשך 10 ימים ובנוסף גלולות פלצבו והשאר קיבלו טיפול מגנטי אקראי ובנוסף 20 מ”ג fluoxetine ליום.

לאחר שבועיים חל שיפור דומה בשתי הקבוצות במדדי הדכאון.

לאחר 8 שבועות חל שיפור במדד פעולות היומיום בחולים שקיבלו את הטיפול עם הגירוי המגנטי החוזר אך לא בקבוצת ה- fluoxetine. בדיקה קוגניטיבית הראתה שיפור בשתי הקבוצות אך השיפור היה מהיר יותר בקבוצת ה-rTMS. יתרה מכך בקבוצת ה-fluoxetine היתה מגמה (לא מובהקת) להדרדרות בתפקוד המוטורי.

שיעור תופעות הלוואי היה נמוך יותר בקרב קבוצת ה-rTMS.

במחקר לא היתה קבוצת פלצבו מסיבות אתיות וכמו כן שיטת הגירוי המגנטי האקראי (בקבוצת ה- fluoxetine) טומנת בחובה כנראה בעיות מתודולוגיות.

לסיכום ציינו החוקרים שלשיטת הטיפול החדשה יש אפקט אנטי-דכאוני דומה לזה של fluoxetine ובנוסף היא מביאה כנראה לשיפור בתפקוד המוטורי, שיפור קוגניטיבי מהיר יותר ופחות תופעות לוואי מאשר בטיפול התרופתי. “מחיר הטיפול גבוה ויש לנייד את החולה למרכזים מתאימים” הם הוסיפו. 

J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2004;75:1171-1174

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה