Parkinson

אשפוז מלווה בעליה בשיעורי התחלת טיפול בנוגדי-דיכאון בחולים עם מחלת פרקינסון (BMC Geriatr)

אשפוז מהווה הזדמנות טובה לזיהוי והערכת תסמיני דיכאון, הפרעות שינה וכאב ועל-כן עשוי להוביל לעליה בשיעורי התחלת טיפול תרופתי בנוגדי-דיכאון בחולים עם מחלת פרקינסון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Geriatrics. לחילופין, ייתכן וההתוויה לטיפול בנוגדי-דיכאון היא זו שהובילה לאשפוז או שהאשפוז הוביל להחמרת ההפרעה במצב הרוח ובעקבות זאת להתחלת טיפול תרופתי לאיזון מצב הרוח.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בקרב חולים עם מחלת פרקינסון סיכון גבוה יותר לאשפוז והתחלת טיפול בנוגדי-דיכאון, בהשוואה לחולים ללא מחלת פרקינסון. לא ידוע אם אשפוז מעלה את הסיכון להתחלת טיפול בנוגדי-דיכאון והמחקר הנוכחי נועד לבחון את הקשר בין אשפוז לאחרונה ובין התחלת טיפול תרופתי כנגד דיכאון בחולים עם מחלת פרקינסון.

החוקרים התבססו על מדגם FINPARK הכולל 22,189 מבוגרים מפינלנד עם אבחנה של מחלת פרקינסון בין השנים 1996 ו-2015. מאגר Prescription Register שימש לזיהוי התחלת טיפול בנוגדי-דיכאון לאחר אבחנה של מחלת פרקינסון. לכל מקרה התאימו החוקרים ביקורת אחת שלא החלה טיפול בנוגד-דיכאון, כך שהמחקר כלל 5,492 זוגות מקרה-ביקורת תואמים לפי גיל, מין ומשך זמן שחלף מאבחנה של מחלת פרקינסון.

הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר בעת התחלת טיפול בנוגדי-דיכאון עמד על 73.5 שנים עם חציון מרווח זמן מאבחנת מחלת פרקינסון של 2.9 שנים.

נוגדי-הדיכאון הנפוצים בשימוש כללו תרופות ממשפחת Selective Serotonin Reuptake Inhibitor, אשר ניתנו ל-48.1% מהחולים שהחלו טיפול תרופתי לאחר האשפוז, כמו גם Mirtazapine, שניתן ב-35.7% מהמקרים.

אשפוז לאחרונה היה נפוץ יותר בקרב חולים שהחלו טיפול בנוגדי-דיכאון בהשוואה לאלו שלא החלו טיפול בנוגדי-דיכאון (48.3% ו-14.3%, בהתאמה) ולווה בסיכון מוגבר להתחלת טיפול בנוגדי-דיכאון גם לאחר תקנון למחלות רקע וטיפול תרופתי (יחס סיכויים מתוקן של 5.85, רווח בר-סמך 95% של 5.20-6.59).

בקרב חולים בהם הותחל טיפול בנוגדי-דיכאון תועד משך אשפוז ארוך יותר, בהשוואה לאלו שלא החלו בטיפול בנוגדי-דיכאון.

מחלת פרקינסון הייתה האבחנה העיקרית בשחרור בלמעלה ממחצית מהחולים בהם הותחל טיפול בנוגדי-דיכאון (54.6%) וביותר מרבע מהחולים בהם לא הותחל טיפול בתרופות אלו (28.8%). אבחנות בשחרור של הפרעות נפשיות והתנהגותיות ודמנציה היו נפוצות יותר בקרב חולים שהחלו טיפול בנוגדי-דיכאון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על עליה בשיעורי התחלת טיפול בנוגדי-דיכאון זמן קצר לאחר אשפוז של חולים עם מחלת פרקינסון.

 

BMC Geriatr, Dec 17, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה