Pediatrics

גיל וסבירות לסגירה ספונטנית של בקע טבורי (JAMA Pediatrics) – ד”ר עדיו זיו, עורך מדור ילדים

שבר הרניה
מחקר זה, שפורסם בJAMA Pediatrics דן בסוגיה שכיחות הסגירה הספונטנית של בקעים טבורים שלא נסגרו עד גיל 3 שנים, והעיתוי המומלץ לניתוח תיקון. ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

בקע טבורי הינו שכיח ומופיע בעשרה עד שלושים אחוזים מהילודים בארה”ב. הטיפול המקובל בקרב רופאי הילדים הינו מעקב שמרני והרגעת ההורים בציפייה לסגירה ספונטנית ונסיגת הבקע. על פי רוב, בקעים שלא עוברים סגירה ספונטנית מיועדים לתיקון ניתוחי. לתיקון ניתוחי שמבוצע לפני גיל 4 שנים שכיחות לא מבוטלת של סיבוכי ניתוח וחזרת הבקע. ההמלצות לגבי הגיל המועדף לביצוע הניתוח שונה בין מקומות שונים בעולם, וקיים חסר במידע על המהלך הטבעי של הבקעים, לפי גודלם, בגילאים אלו של קבלת ההחלטה, גילאי 3 עד 5 שנים.

המחקר הנוכחי שפורסם בJAMA Pediatrics  על ידי קתרין היי וקבוצתה, דן בסוגיה שכיחות הסגירה הספונטנית של בקעים טבורים שלא נסגרו עד גיל 3 שנים, והעיתוי המומלץ לניתוח תיקון. ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

תוצאות המחקר הראו שמתוך כ-167,000 ילודים שהשתתפו במחקר, 3342 (כ-2%) אובחנו עם בקע טבורי שניתן היה למדוד את גודלו. מתוכם,כ- 85% אובחנו עם בקע טבורי קטן וכ-15% אובחנו עם בקע טבורי גדול. בקע טבורי הוגדר כ”קטן” אם תואר בבדיקה הגופנית כבקע קטן ו/או אם גודלו נמדד כקטן מ-1 ס”מ. גיל החציון לאבחון היה 1.6 חודשים, ולא נצפה הבדל בשכיחות בין המינים. המחקר הראה ש-88.6% מכלל ההרניות נסגרו ספונטנית עד גיל 5 שנים, ללא תלות בגודלן. כ-90% מהבקעים הקטנים וכ-80% מהבקעים הגדולים נסגרו ספונטנית עד גיל 5.

לגבי בקעים טבוריים שלא נסגרו עד גיל שלוש שנים, המחקר הראה שהסבירות שבקע טבורי יסגר עד גיל 4 שנים היתה 20 אחוז, ושהסבירות שייסגר עד גיל 5 שנים הינה כ-35 אחוז. מעקב בן שנתיים הראה סבירות של 37 אחוז שבקע קטן שנותר פתוח עד גיל 3 יסגר עד גיל 5 שנים,  וסבירות של 29.6 אחוז שבקע גדול שנותר פתוח עד גיל 3 יסגר עד גיל חמש שנים. המחקר הראה שללא תלות בגודל הבקע, קיימת סבירות לא מבוטלת לסגירה ספונטנית של בקעים פרסיסטנטיים בין גיל שלוש עד חמש שנים. החוקרים מסכמים שתוצאות המחקר מלמדות שיש לדחות החלטה על ניתוח תיקון עד גיל 5.

הערת העורך

מתפקידיו של רופא הילדים להרגיע הורים לילודים וילדים עם בקע טבורי לאור הסבירות הגבוהה (בת כ-90 אחוז בממוצע) לסגירה ספונטנית של הבקע, ולהציע מעקב שמרני עד סביבות גיל 5 שנים, לפני הפניה למומחה לכירורגית ילדים.

למקור

Age and Probability of Spontaneous Umbilical Hernia Closure

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה