pharmacology

היעילות והבטיחות של Aripiprazole בילדים עם הפרעה אוטיסטית (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון דצמבר 2009 של ה-Pediatrics, עולה כי מתן Aripiprazole (Abilify), תרופה חדשה ממשפחת התרופות האנטיפסיכוטיות האטיפיות, עשוי לצמצם תסמינים של איריטביליות בילדים ומתבגרים עם הפרעה אוטיסטית. מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר לאחרונה את השימוש בתרופה לטיפול באיריטביליות בילדים עם הפרעה אוטיסטית.

החוקרים כותבים כי בילדים עם הפרעה אוטיסטית, איריטביליות יכולה להתבטא כאלימות, התקפי זעם, שינויים מהירים במצב הרוח ו/או פגיעה עצמית.

המחקר כלל 98 משתתפים בגיל ממוצע של 9.3 שנים (טווח 6-17 שנים). השלב הראשון של המחקר נמשך 6 שבועות, ובו הופסק הטיפול בתרופות פסיכוטרופיות שקיבלו המשתתפים. לאחר מכן חילקו החוקרים את המשתתפים באקראי לטיפול בפלסבו (n=51) או לטיפול ב-Aripiprazole במינון התחלתי של 2 מ”ג ליום, שהועלה בהדרגה עד ל-15 מ”ג ליום (n=47), למשך 8 שבועות.

החוקרים מדווחים כי את המחקר השלימו 36 משתתפים בקבוצת הפלסבו ו-39 משתתפים בקבוצת ה-Aripiprazole. לדברי החוקרים, בתוך שבוע מתחילת הטיפול נצפו ל-Aripiprazole יתרונות מובהקים בהשוואה לפלסבו. לאחר 8 שבועות נצפתה בקבוצת ה-Aripiprazole ירידה ממוצעת גדולה יותר בציון האיריטביליות של המשתתפים, בהשוואה לפלסבו (-12.9 לעומת -7.9, p<0.001). כמו כן נצפה בקבוצת הטיפול שיפור קליני גלובלי גדול יותר, כפי שהתבטא בציון Clinical Global Impression-Improvement CGI-I נמוך יותר לאחר 8 שבועות (2.2 לעומת 3.6, p<0.001).

החוקרים מוסיפים כי נצפה אחוז תגובה גבוה יותר בקבוצת ה-Aripiprazole, לעומת קבוצת הפלסבו (52.2% לעומת 14.3%, p<0.001). כמו כן נצפה בקבוצת הטיפול שיפור במדדי היפראקטיביות, סטריאוטיפיות, דיבור לא תואם ואיכות החיים.

5 משתתפים בקבוצת ה-Aripiprazole (10.6%) ו-3 משתתפים בקבוצת הפלסבו (5.9%) פרשו מהמחקר בשל תופעות לוואי. החוקרים מציינים כי נצפו תופעות אקסטראפירמידליות ב-7 משתתפים בקבוצת הטיפול (14.9%), לעומת 4 משתתפים בקבוצת הפלסבו (8%). עם זאת, פחות משתתפים בקבוצת ה-Aripiprazole פרשו מהמחקר בשל חוסר יעילות (2.1% לעומת 11.8% בקבוצת הפלסבו).

בהשוואה לקבוצת הפלסבו, בקבוצת ה-Aripiprazole נצפתה עליה ממוצעת גדולה יותר במשקל (2 ק”ג לעומת 0.8 ק”ג, p<0.005). החוקרים הגדירו עליה משמעותית קלינית במשקל כעליה של 7% או יותר, והם מדווחים כי בקבוצת הטיפול נצפה שיעור גבוה יותר של מדד זה לעומת הפלסבו (28.9% לעומת 6.1%, p>0.01). לדבריהם, משתתף אחד בקבוצת ה-Aripiprazole פרש מהמחקר בשל עליה במשקל.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי כאשר ניתן טיפול ב-Aripiprazole, מומלץ לעקוב בזהירות אחר משקל החולים. הם מדגישים כי לא ברור בשלב זה האם ניתן להכליל את תוצאות המחקר על ילדים עם הפרעות התפתחותיות אחרות, ומסכמים כי דרושים מחקרים מבוקרים ארוכי טווח, על מנת להעריך את הבטיחות והיעילות של Aripiprazole באוכלוסיה זו.

Pediatrics 2009;124:1533-1540.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה