Physical Activity

שילוב מערכות טכנולוגיות בטיפולי פרא-רפואה לשימור איכות החיים/מאמר אורח מאת מוסטפא גליון

שיקום מכשור דיגיטלי

מוסטפא גליון , אחראי ריפוי בעיסוק במחלקת שיקום במרכז הגריאטרי “מרכז סיעוד וותיקים” בבני ברק מרשת “ביחד”, סוקר את המערכות הטכנולוגיות שמסייעות לשיפור היכולות התפקודיות של בני הגיל השלישי

 

מנתוני ההלמ”ס עולה שבשנת 2021 חיים בישראל כ-1.163 מיליון תושבים בני 65 ומעלה.  כ-41% מהאזרחים הוותיקים הם בני 75 ומעלה.

תוחלת החיים עומדת כיום על 80.5 שנים בקרב גברים ועל 84.6 שנים בקרב נשים.

העלייה בתוחלת החיים בגיל השלישי מעידה על חשיבות איכות החיים ,והקשר הישיר שלה לבריאות הגופנית של האדם. ישנם דרכים רבות לשפר את התפקוד היומיומי  , הקואורדינציה והריכוז ולהפחית סיכון לנפילות חוזרות  וזאת באמצעות עזרים ומערכות טכנולוגיות שונות המשולבים בטיפולי ריפוי בעיסוק : קונסולת משחקים NINTENDO, מערכת OBIE2  וחדר סנוזלן  ובטיפולי פיזיותרפיה : מערכות בלייזפוד ובובופרו.

קונסלת המשחקים NINTENDO

קונסולת משחקים פופולרית בעלת משטח טכנולוגי מיוחד עם חיישנים, שמזהה את השחקן ותנועות גופו והן מתורגמות  לפעילות על מסך הטלויזיה. בקונסולת NINTENDO יש מגוון רחב של משחקים כגון: טניס, גולף, קליעה למטרה וכו’ שמסייעים למוטוריקה עדינה וגסה ומשפרים את התנועה במרחב.

השימוש במערכות אימון טכנולוגיות מגביר את ההנאה מהטיפולים ואת המוטיבציה. טיפולים פרטניים בריפוי בעיסוק המשלבים טאבלטים המותקנים בהם אפליקציות של משחקים, מסייעים לשיפור תפקודים קוגניטיביים כגון: חשיבה,  תפיסה חזותית ומרחבית ויכולת זיכרון.

מערכת OBIE

מערכת מולטימדיה שיוצרת הדמיה של משחקים ומציאות משתנה . המערכת מעודדת את  בני הגיל השלישי להשתתף בפעילות משחקית שתורמת לתנועה מוטורית מהנה ובריאה. הפעילות יכולה להתבצע בעמידה או בישיבה. והיא מסייעת לאמן את שרירי הגוף, לשמר זיכרון ותהליכים קוגניטיביים וגם מעודדת יצירת קשרים חברתיים ע”י משחק משותף.

המשחקים מותאמים לרמות השתתפות שונות ומעודדים מיומנויות של יוזמה, קשב, תיאום עין יד וקואורדינציה תוך כדי שמירה על מוטיבציה במהלך המשחק.

 

חדר סנוזלן

מרחב חושי טכנולוגי המאפשר חוויה טיפולית לבני הגיל השלישי וקיים בבית לאזרחים וותיקים בקדימה מרשת “ביחד”.

הסנוזלן  מייצר מרחב שמעודד אנשים פסיביים לחקור את סביבתם בצורה אקטיבית . טיפול הסנוזלן משפר ומרחיב את יכולת התנועה של האדם, מגביר התנהגות הסתגלותית, משפר תקשורת ומפחית תוקפנות ומתח, משפר קשב, ריכוז וקוגניציה וכן מעודד אמון, תוך הסחת דעת מכאב.
החדר החושי מאפשר חווית מציאות מדומה נטולת סכנות במטרה להוריד את רמת המתח ולאפשר לבני הגיל השלישי להיכנס למצב רגיעה מתוך אמון במטפל, בחדר מתבצעת למידה בקצב שקובע האדם ללא תוכנית מוקדמת   הגירוי החושי נעשה באמצעות תאורה מיוחדת בבוהק הלבן, טקסטורות וצלילים המגרים את החושים ומאפשרים תנועה חופשית ונינוחה, ביטחון ורוגע. מחקרים שנעשו הראו שיפור ביכולת התפקוד של חולי דמנציה שטופלו בחדרי סונזלן . התוצאות מעידות על עניין רב של בני הגיל השלישי שהביעו רצון לחזור על הפעילות.

מערכת Blazepod 
מערכת אימון חדשנית שמאפשרת מדידה של ביצועי האדם בדיוק מרבי לשיפור הזריזות, האיזון, התיאום, זמן התגובה, הכוח ועוד. המערכת מעודדת תנועה באמצעות רמיזה חזותית.  המערכת כוללת מגוון פעילויות לאימון אישי או קבוצתי. ויכולת עבודה על אלמנטים כמו זמן תגובה, רפלקסים, זריזות, מהירות, שווי משקל וכוח התמדה תוך מעקב אחר התקדמות האימון ,המאפשרת לפיזיותרפיסט לתכנן תרגילים מותאמים אישית, כולל פעילויות אימון קוגניטיבי ושיקומי.

מטרתה לשפר ולחזק  את ההתקדמות של כל אדם,כולל  שיפור טווחי תנועה ,יכולת מנטלית , ריכוז ותפקוד.

מערכת בובו פרו BOBO PRO 
המערכת מורכבת מלוח חכם שהופך כל משטח לא יציב לפלטפורמת תרגול אינטראקטיבית. התנועה על המשטח מתורגמת לאפליקציה במסך.
בובו פרו מגיע עם מסך אנדרואיד ענק ובשילוב עם האפליקציה המותקנת עליו מאפשר לבצע מדידות שיווי משקל, לתרגל לפי פרוטוקולי שיקום, לקבוע תוכניות תרגול מותאמות אישית ולעקוב אחר התוצאות.
המערכת מיועדת לבני הגיל השלישי עם יכולת לשתף פעולה, בעלי רמה קוגניטיבית גבוהה ויכולת חיקוי ,עם מוטיבציה גבוהה והתמדה רציפה בטיפולים, ובעלי יכולת לקחת חלק באינטראקציה חברתית.

המערכת משפרת  תגובות וקואורדינציה במהלך התרגולים בישיבה או עמידה שיפור ריכוז ותפקוד.
הפחתת סיכון לנפילות חוזרות, שיפור טווחים, כוח גס ותנועתיות.

הקידמה והטכנולוגיה מסייעות בהיבטים רבים לבני הגיל השלישי ולבני משפחותיהם.
הטכנולוגיות המתקדמות מאפשרות לבני הגיל השלישי לרומם את מצב רוחם, לשמור על קשר מוחשי עם המשפחות, לחוות דרך חוויית המשחק הנאה תוך שיפור המוטוריקה והזיכרון. ההצלחות מייצרות רצון להתמיד בפעילות.

 

מקורות מידע

  1. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
  2. https://www.snoezelen.info/
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה